به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی، در مراسم تحویل سال حرم مطهر بانوی کرامت و در دقایق ابتدایی سال ۱۴۰۳، ضمن تبیین فرازهایی از آیات الهی به آیات ۱۹۰ تا ۱۹۴ سوره مبارکه آل‌عمران اشاره و بر اهمیت تأمل و تفکر در قران تصریح نمود و اظهار داشت: این آیات شریفه اختلاف شب و روز و خلقت آسمان و زمین را نشانه‌هایی برای انسان‌های خردمند ذکر می‌کند.

 وی با بیان این که گردش آسمان و زمین و وجود بهار و طبیعت مملو از درس توحید و خداشناسی است، خاطرنشان کرد: انسان‌های صاحب‌خرد در همه حال یاد خدا هستند، خردمندان در نگاه قرآنی همواره در مواجهه با نشانه‌های خلقت تأمل و تدبر می‌کنند.

 رفیعی با اشاره به این که در آیات پایانی سوره آل‌عمران چند بار عنوان ربنا استفاده شده است، یادآور شد: خردمندان و صاحبان اندیشه در دعای خود بارها ذات اقدس الهی را ندا می‌دهند و بر این نکته تصریح دارند که خدا قطعاً آسمان و زمین را بیهوده نیافریده است.

 وی در تفسیر آیات انتهایی سوره آل‌عمران به فراز «رَبَّنَا إِنَّکَ مَنْ تُدْخِلِ النَّارَ فَقَدْ أَخْزَیْتَهُ» اشاره و با بیان این که دومین دعای صاحبان اندیشه بر این نکته که هرکسی از خدا دور شود خار و جهنمی خواهد شد، تصریح دارد، اظهار داشت: صاحبان خرد و اندیشه ضمن تأکید بر این که پروردگارا، ما صدای منادی که خلق را به ایمان فرامی‌خواند، شنیدیم و ایمان آوردیم، از درگاه ذات اقدس الهی استعانت می‌کنند؛ پروردگارا، از گناهان ما درگذر و زشتی کردار ما بپوشان و هنگام جان‌سپردن ما را با نیکان و صالحان محشور گردان.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر جمله پروردگارا! آنچه را به‌وسیله پیامبرانت به ما وعده فرمودی، به ما عطا کن! و ما را در روز رستاخیز، رسوا مگردان! را از دیگر دعاهای صاحبان خرد و اندیشه در نگاه قران توصیف نمود و ابراز داشت: بر اساس روایتی امام صادق علیه‌السلام فرمودند، وقتی می‌خواهید دعا کنید، ۵ بار با «ربنا» خدا را فرابخوانید؛ چرا که بعد از آن خداوند می‌فرماید «فَاسْتَجَابَ لَهُمْ» یعنی دعای خردمندان را اجابت کردم.

 رفیعی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این که بهار طبیعت مملو از درس‌ها و عبرت‌هایی است، خاطرنشان کرد: نوروز که سرآغاز سرزندگی و بهار طبیعت است، از دیرباز موردتوجه ایرانیان بوده و دین مبین اسلام نیز ناظر به یک اصل کلی، به تمام سنت‌های خوب اقوام احترام و آن را ارزشمند می‌داند.

 وی در ادامه به مصادیقی از سنت‌های حسنه دوران و مهر تأیید اسلام بر آنها اشاره و پاسداشت نوروز را از سنت‌های نیک ایرانیان و مورد تأکید اسلام دانست و یادآور شد: پاسداشت نوروز مملو از سنت‌های حسنه‌ای است که در پرتو آن مواردی چون؛ صله‌رحم، رفع کدورت، صلح و پرهیز از قهر، نظافت و تمیزکردن محیط و لباس‌ها، شادکردن کودکان، وقت‌گذاشتن برای خانواده، ایجاد نشاط و شادابی، دور هم‌نشینی و… شکل می‌گیرد.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت بر اهمیت پرهیز از سیاسی‌سازی دور هم‌نشینی‌های شبانه عید تصریح نمود و اظهار داشت: در این شب‌ها و در میهمانی‌ها که سلیقه‌های مختلف دور هم جمع می‌شوند، نباید به اختلاف سلیقه‌ها، دامن زد؛ نباید با بحث‌های سیاسی و بیان سلایق اختلافی دورهمی‌ها را به کینه و کدورت تبدیل کرد.

 وی ضمن اشاره به این که نوروز سنت‌هایی دارد که تمام آن در متن دین است، درس توحید را از درس‌های نوروز دانست و خاطرنشان کرد: عالم هستی به ما می‌آموزد که خالقی که این زمین خشک را به زمین سبز تبدیل و رخت زیبا به تن طبیعت می‌پوشاند باید او را پرستش و بندگی نمود.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت درس معاد را از دیگر درس‌های طبیعت برشمرد و با بیان این که با بهار طبیعت درخت خشک، سرسبز و زنده می‌شود، اظهار داشت: درس نظم، همدلی و اعتدال را از دیگر موضوعات بهار طبیعت است؛ با نگاه به معتدل شدن آب‌وهوا و تساوی شب و روز می‌توان کسب نمود.

 رفیعی ماه مبارک رمضان را بهار قرآن و صاحب‌الزمان (عج) را بهار عالم هستی و تمام انسان‌ها توصیف نمود و ابراز داشت: همان‌طور که بهار به طبیعت زیبایی می‌بخشد، وجود نازنین امام‌زمان (عج) نیز با گسترش عدالت جامعه مرده را زنده خواهد نمود. در این ایام باید برای ظهور بقیه الله الاعظم (عج) دعا کنیم.