به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، در بیان نکات تفسیری جزء نهم قرآن کریم در محفل جزء خوانی حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن تبریک عید نوروز و بهار طبیعت، تقارن این روز با بهار قرآن را بسیار مهم ارزیابی نمود و در ادامه مباحث توحیدی به آیه ۱۹۴ سوره مبارکه اعراف اشاره و اظهار داشت: این آیه که در جزء ۹ قرآن کریم قرار دارد، جزء آیات توحیدی است؛ اگر جامعه‌ای واقعاً اسلامی باشد قطعاً در مسیر سعادت‌مندی قرار خواهد گرفت.

 وی با اشاره به این که گاهی جامعه‌ای با این که نامش اسلامی، خدای متعال قسم یاد کرده آن جامعه ظاهراً اسلامی را عقوبت و عذاب کند، اظهار داشت: امام باقر علیه‌السلام در روایتی می‌فرمایند؛ خدای متعال وعده داده است؛ یقیناً هر جامعه ولو اسلامی که تحت سرپرستی حاکمی ستمگر برود که از سوی خدا نیامده، عذاب خواهد شد، اگر چه مردم آن جامعه در رفتارهای فردی خود، نیکوکار و پرهیزکار باشند.

 حاج ابوالقاسم یادآور شد: امام باقر علیه‌السلام در ادامه روایت می‌فرمایند؛ ذات اقدس الهی تصریح می‌کنند، حتماً و یقیناً خواهم بخشید مردم هر جامعه اسلامی را که تحت سرپرستی امام عادل باشند که از سوی خدا آمده است؛ اگر چه افراد آن جامعه نسبت به خودشان ستمگر و بدکردار باشند. از آیات و روایت معلوم می‌شود که صرفاً یدک کشیدن نام اسلام مهم نیست؛ بلکه به دست خدا و اولیاالله بودن سرپرستی جامعه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 وی با بیان این که دعا در آیه مذبور به معنای عبادت و اطاعت است، خاطرنشان کرد: یعنی کسانی که از آنها اطاعت می‌کنید و آنها را زمامدار امور می‌دانید، توجه داشته باشید که اینان بندگانی مثل خود شما و نیازمند و ناتوان هستند؛ اگر جامعه‌ای تحت سرپرستی خدا باشد این جامعه بنده خداست و اگر تحت سرپرستی غیر خدا باشد این جامعه بنده غیر خدا خواهد بود.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر با تأکید بر این که نباید تمشیت و راهبری امت اسلامی به دست افرادی که بویی از اسلام نبرده‌اند، بیفتد، اظهار داشت: مدیریت، تدبیر و سرپرستی جامعه اسلامی باید به دست خدا و اولیاالله باشد.

 وی با بیان این که انسان نباید در مقابل انسانی مثل خودش سر خم کند، اذعان داشت: انسان فقط و فقط باید در برابر خدا و اولیاءالله که مورد تأکید خداست، سر تعظیم آورد؛ انسان‌ها هرکه و هرچه باشند سرتاپا فقر هستند و کسی ندیده که گدایی به سراغ گدایی دیگر برود. «إِنَّ الَّذِینَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ عِبَادٌ أَمْثَالُکُمْ» انسان سرتاسر فقر است و نباید به سراغ غیر خدا که فقیرند برود.

 حاج ابوالقاسم به فرازهایی از خطبه امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام اشاره نمود و اذعان داشت: خدای متعال پیامبر اکرم را به حق فرستاد تا بندگانش را از عبادت دیگر بندگان رها سازد و بندگی خدا کنند و مردم را از پیمان‌های بندگی با بندگان خارج و تحت اطاعت الله قرار دهد.

 وی به فرازهایی از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبر معظم انقلاب اشاره و با تأکید بر این که بنا بر اصل توحیدی، انسان‌ها حق ندارند هیچ‌کس و هیچ‌چیزی جز خدا را عبادت و اطاعت کنند، خاطرنشان کرد: اطاعت از مرکز قدرتی که از سوی خدا و قدرت پروردگار الهام نگرفته باشد، در حد شرک یا خود شرک است.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت اطاعت و تبعیت از گفتمان غیرالهی در سبک زندگی فردی و اجتماعی را حماقتی غیرقابل‌پذیرش توصیف نمود و اظهار داشت: جامعه‌ای که مطیع خدا باشد، زیر بار اسناد ظاهراً بین‌المللی چون؛ ۲۰۳۰ که در مجامع خاص غربی پخت‌وپز می‌شوند، نمی‌رود.

 وی با تأکید بر این که قران کریم برای رهایی بندگان از جهالت و شناخت خدا نازل شده و منشور زندگی و قانون اساسی زیست انسانی است، ابراز داشت: باید امسال را سال قران بدانیم و تصمیم بگیریم قران را بخوانیم، بفهمیم و با قران زندگی کنیم. پیامبر گرامی اسلام دررابطه‌با حاملان قران می‌فرمایند؛ حاملان قرآن و کسانی که سخن خدا را به دیگران آموزش می‌دهند، مشمول رحمت خاص الهی بوده، لباس نور خدا بر تن دارند.

 حاج ابوالقاسم در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به پویش بزرگ زندگی با آیه‌ها، آن را آغازی بر ترویج و نهادینه‌سازی آیات قران در جامعه دانست.