به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدری کاشانی در محفل معارفی شب گذشته حرم مطهر بانوی کرامت، اظهار داشت: موضوع شیطان‌شناسی و شیطان ستیزی از جانب خداوند رحمان بارها در آیات الهی مورد تأکید قرار گرفته تا مؤمنان در سلوک الی الله و راه بندگی خدا دچار دام‌های شیطان و ضلالت و گمراهی نشوند.

 وی شیطان‌شناسی و آشنایی با معادلات شیطان ستیزی را یکی از بحث‌های سرنوشت‌ساز و از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین موضوعات مورد تأیید و تأکید اهل‌بیت علیهم‌السلام در عرفان قرانی دانست و یادآور شد: اگر انسان مؤمن شیطان شناس قوی نباشد و آشنا به معادلات شیطان ستیزی نباشد، قطعاً دستش از دست رهبر الهی و امام معصوم علیهم‌السلام جدا شده گرفتار دام‌های شیطانی خواهد شد.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر در ادامه به فرازهایی از آیات ۱۶ و ۱۷ سوره اعراف اشاره نمود و ابراز داشت: وقتی شیطان در مقابل دستور الهی سجده تمرد کرد، خداوند او را از مقامش دور ساخت و شیطان قسم خورد که بر سر راه صراط مستقیم انسان به کمین خواهد نشست.

 وی با بیان این که واژه، واژه و کلمه، کلمه آیات قرآن دریایی از اسرار هستی است، خاطرنشان کرد: نخستین مؤلفه تفکر شیطانی این است که مسئولیت کار خود را نمی‌پذیرد و بر دوش دیگران می‌اندازد و شیطان هم گفت؛ خدایا تو مرا اغوا کردی تو باعث گمراهی و ازدست‌دادن مقامم شدی! و در مقابل در راه صراط مستقیم انسان به کمین می‌نشینم.

 حیدری کاشانی به کمین نشستن را نشانه استتار شیطان و صراط مستقیم را همان صراط ولایت و امامت دانست و اظهار داشت: کسانی که بر صراط ولایت و امامت نیستند، شیاطین خیلی کارشان ندارد؛ چرا که دعوای تمام شیاطین و نیروهای شیطانی عالم سر رهروی صراط مستقیم و ولایت‌پذیری انسان و تنفس در عهد امامت و ولایت است.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن اشاره به روایاتی اطاعت و ولایت‌پذیری علی بن ابی‌طالب و ائمه اطهار علیهم‌السلام از نسل او را همان صراط مستقیم دانست و ابراز داشت: ایجاد غفلت، جهالت و ایجاد ناآرامی و بی‌قراری از برجسته‌ترین حربه‌های شیطانی است که از چهار جهت قلب انسان را مورد تهاجم بی‌امان قرار می‌دهد تا انسان شاکر نباشد.

 وی با تأکید بر این که هدف اصلی شیطان ناشکر کردن انسان نسبت به خداوند رحمان، نسبت به پیامبران، رسولان و امامان است، خاطرنشان کرد: تهاجم از پیش روی شیطان، یعنی انسان را نسبت به آنچه که در پیش رو دارد تا لحظه مرگ دچار ناامیدی ساخته به او وعده فقر و تنگدستی داده، امید را از او می‌گیرد و نسبت به عالم آخرت، حساب و کتاب‌ها، بهشت و جهنم و درجات بی‌نهایت خالدین فیها ابداً و… گرفتار غفلت می‌سازد.

 حیدری کاشانی افزود: خداوند در این آیات به ما می‌آموزد که نباید رویه انفعالی در مقابل شیطان داشته باشیم و از سنخ نوع حمله و سلاحی که به کار می‌گیرد در مقابلش تقابل و حمله داشته باشیم و در مقابل ایجاد غفلت نسبت به عالم آخرت و مرگ و مسیر مهاجرت الی الله، تفکر حداکثری داشته باشد.

 وی به تبیین تهاجم از پشت سر شیطان اشاره نمود و با بیان این که حمله از پشت سر، دلبستگی به دنیای فانی و آنچه که انسان باید پشت سر بگذارد و از آن دل بکند بر می‌گردد، ابراز داشت: امام سجاد علیه‌السلام می‌فرمایند، نیمه‌های شب و سحرگاه، دعا کن تا ریشه خطایا که همان حب الدنیا و محبت غیرالهی است را از دل انسان بزداید.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر با تأکید بر این که کسی که قلبش مالامال از محبت خدا باشد، جایی برای قدرت، شهوت و ثروت حرام نمی‌ماند، اظهار داشت: توجه به کسب مال حلال و رزق‌وروزی با معادلات الهی رمز عزت انسان و رهایی از دیون دنیایی است.

 وی شعبه‌سازی در دین خدا و شبهه‌سازی در معارف الهی را حمله شیطان از سمت راست دانست و اذعان داشت: جامعه دینی به چنان بلوغ عقلانی می‌رسد که می‌داند عریان‌گرایی در آن خطر و بمب متحرک که دین، ایمان، روح و روان، جان و جسم و همه ابعاد وجودی انسان را به خطر می‌اندازد.

 حیدری کاشانی با بیان این که به هر نسبتی که لباس و پوشش کم می‌شود، حیای انسان کاهش می‌یابد، اظهار داشت: این که گفته می‌شود دلت پاک باشد و بقیه چیزها مهم نیست؛ حربه و وسوسه شیطانی برای رواج بی‌حجابی و عریان‌گرایی است؛ جامعه دینی باید در نهایت آرامش روانی باشد و کسی نباید آرامش روحی و روانی جامعه را مخدوش سازد.

 وی حمله از چپ شیطان را تجلی اصحاب اللذات و الشهوات توصیف نمود و با بیان این که شهوت‌انگیزی و شهوت‌گرایی حرام و زیرو روسازی دل‌ها با جذابیت جنس مخالف اصلی‌ترین امید شیطان در به تباه کشاندن انسان است، خاطرنشان کرد: ترویج عفت، ترویج کنترل چشم و دل چه در فضای مجازی و واقعی مهم‌ترین حربه در مقابل هجوم شیطان است.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت راه بالا و پایین را مسیر رهایی انسان عباد از هجمه‌های چهارگانه شیطان تفسیر کرد و ابراز داشت: وقتی انسان دست به آسمان می‌برد و در مقام دعا، شکرگزاری، استغفار و توبه نگاهش از زمین قطع می‌شود، دلش آسمانی شده از حربه‌های شیطانی رها می‌گردد.

وی با تأکید بر این که هلاکت و سعادت انسان وابسته به معارف است، راه پایین را تواضع و خشوع در مقابل خداوند رحمان برشمرد و اذعان داشت: کسانی که بنده خداوند رحمان هستند، متواضعانه و خاشعانه راه می‌روند و خود را از تکبر رها ساخته‌اند. وقتی انسان پیشانی که بالاترین عضو انسانی است را به نشانه تواضع و خشوع با سجده بر زمین می‌زند، فریاد ابلیس بلند و سیاهی بر رویش می‌نشیند.

 حیدری کاشانی تولید انبوه انسان‌های ناشکر را هدف اصلی شیطان دانست و با تأکید بر این که باید در مقابل هر جلوه ناشکری ایستاد، خاطرنشان کرد: ناشکری فرزند در مقابل پدر و مادر زنگ هشداری است که باید بدان توجه داشته باشیم؛ روح شکرگزاری باید در لحظه‌لحظه زندگی و بندگی انسان دمیده شود و زن و شوهر نیز نسبت به یکدیگر ناشکر نباشند.