به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، تورج همتی ظهر امروز در دیدار با آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) که در سالن محراب انجام شد، با بیان اینکه آحاد جامعه باید به سمت نگه‌داشتن حرمت محیط زیست هدایت شوند، اظهار کرد: در اصل ۵۰ قانون اساسی حفظ محیط زیست به عنوان یک وظیفه عمومی تلقی می‌شود که در این راستا آحاد مردم و دولت‌مردان باید برای جلوگیری از تخریب محیط زیست تلاش مضاعف داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آموزه‌های دینی اگر نسبت به جلوگیری از تخریب محیط زیست اهتمام لازم را نداشته باشیم در زمین شاهد فساد خواهیم بود، در فلسفه سازمان محیط زیست نیز به عنوان یک مجموعه فرابخشی و حاکمیتی به این رسالت مهم تاکید شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با تاکید بر اینکه در حوزه توسعه مطلوب هیچ پدیده‌ای فدای پدیده دیگری نمی‌شود، تصریح کرد: در کنار توسعه، باید حفظ محیط زیست را مورد توجه قرار دهیم اما در شرایط کنونی مشکلات محیط زیستی در حوزه‌های مختلف قابل مشاهده است به همین علت در این حوزه همکاری مردم و آگاهی‌بخشی برای اقشار مختلف لازم است.

وی با اشاره به اینکه محیط زیست استان قم باید در شأن و منزلت این استان باشد، عنوان کرد: اداره‌کل حفاظت محیط زیست در خدمت آستان مقدس کریمه اهل بیت(ع)، مراجع تقلید و علما خواهد بود تا بتواند در فضاهای مختلف به رسالت خود عمل کند.

همتی با تاکید بر اینکه از فاضلاب‌ها در فضاهای سبز باید به صورت بیشتر استفاده شود، گفت: سرانه فضای سبز شهر قم نزدیک به استانداردها نیست و در حوزه مدیریت زباله‌ها و فاضلاب‌ها نیز باید بر مبنای الگوهای دینی اقدامات اساسی انجام شود تا بتوانیم از این ظرفیت‌ها نیز استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه سند توسعه اخلاق در محیط زیست تدوین می‌شود، مطرح کرد: استفاده از ظرفیت‌های علمی و دینی حوزه‌های علمیه در دستور کار قرار گرفته است چرا که باید با استفاده از ظرفیت روحانیون مباحث محیط زیست را در جامعه فراگیر کنیم.