به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حامد کاشانی در محفل معارفی شب گذشته حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن تبریک روز معلم و بزرگداشت شهادت استاد مطهری، به شأن معلمی از نگاه اهل‌بیت علیهم‌السلام به‌ویژه امام صادق علیه‌السلام اشاره نمود.

 وی در تبیین ویژگی‌های دوره عجیب و پرچالش امام صادق علیه‌السلام، به مصادیقی از شرایط آن دوران اشاره نمود و ابراز داشت: در روزگار سیاه بنی امیه کار به جایی رسید که در امتداد جریان منحرفین، التقاط و بدعت در جامعه فراگیر شد؛ به گونه ای که در اوایل امامت حضرت صادق علیه السلام گزارش‌های حدیثی تاریخی نشان می‌دهد که شیعیان آداب نماز خواندن به شیوه اهل بیت علیهم السلام را بلد نبودند و بزرگانی از محدثان سوالاتی از حضرت می‌کردند که به ظواهر اعمال بر می‌گردد. در آن شرایط هیچ فضای بیان و جریان تبلیغی جدی امکان نداشت که مکتب اهل بیت علیهم السلام را معرفی کند.

کاشانی با بیان این که بدعت‌ها بعد از رحلت پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و از دوره قبل از امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام آغاز شد، ابراز داشت: بنی‌امیه بنای بر تغییر اسلام داشت و هرکاری که امیرالمؤمنین علیه اسلام بدان مصر بود را برعکس انجام می‌دادند. چرا که امام علی علیه‌السلام بر احکام نبوی مواظبت می‌کرد و شأن ایشان حفظ و حراست از شخصیت پیامبر و صیانت از شأنیت قرآن و احکام دین بود.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که معلمی امام صادق علیه‌السلام محدود به درس و منبر عمومی نبود، اظهار داشت: آنچه از شاگردان امام صادق علیه السلام نقل شده، اینگونه نیست که در یک زمان و مکان مشخص دور هم جمع شده باشند تا حضرت درس بدهند؛ بلکه یاران حضرت معمولاً در ایام حج از محضر امام صادق علیه السلام بهره‌مند می‌شدند.

 وی با بیان این که در آن زمان که شرایط بیان حقیقت وجود نداشت، بسیاری از مسلمانان اطلاعی از جزئیات دقیق احکام الهی نداشتند، خاطرنشان کرد: امام صادق علیه‌السلام در آن دوران با تربیت شاگردان خاص، مناظراتی را با بزرگان فرقه‌های انحرافی دنبال نمود.

 وی با اشاره به این که امام صادق علیه‌السلام شأن معلمی خود را چه در ظاهر و چه باطناً پررنگ کرده بودند، یادآور شد: فرق شیعیان با بقیه این است که امام ما معلمی نیست که صرفاً با حضور بر سرکلاسش بهره‌مند شویم؛ امام ما حاضر و مظهر سمیع و علیم حضرت حق است و از پدر و مادر به ما مهربان‌تر است.

کاشانی تصریح کرد: هرکدام از ما که قدمی برای اهل بیت علیهم السلام و شیعیان ایشان برداریم، امام علیه السلام دائماً عنایت نموده، لطفشان شامل حال ما می‌گردد. امام برای ما صرفاً معلم نیست که محفوظات از ایشان یاد بگیریم، امام پدر معنوی بی‌بدیلی است که ظاهر و باطن ما را حفظ می‌کند.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت خاطرنشان کرد: در پناه معلمی امام صادق علیه السلام و تربیت شاگردان؛ مذهب، فقاهت و عقیده اهل بیت علیهم السلام که همان اسلام حقیقی است، نه تنها بین شیعیان منعکس شد، بلکه خبر آن به دیگران نیز رسید و در آن دوران دست مسلمانان از معارف حق پر شد.

 وی در ادامه تبیین شئون معلمی امام صادق علیه السلام، با بیان این که دوست و دشمن معترف عظمت وجودی امام علیه السلام بودند، ابراز داشت: امام صادق علیه السلام وقتی مورد توجه واقع شدند، توجه و تمرکز خود را به سمت زیارت و توسل معطوف ساختند.

کاشانی با بیان این که عمده زیارت اهل بیت علیهم السلام از جمله ۱۴ زیارت مطلقه سید الشهدا علیه السلام از امام صادق علیه السلام نقل شده است، خاطرنشان کرد: امام صادق علیه السلام همه را مبهوت خود کرده بودند و برای این که فرهنگ عاشورا به دست ما برسد، کلمات یاران سید الشهدا علیه السلام از جمله نحوه توبه حر و رجز زهیر را دقیقاً نقل نمودند.