پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام؛ از معروف‌ترین و غم‌انگیزترین وقایع زندگی حضرت معصومه سلام‌الله علیها هجرت ایشان است که علت این سفر علاقه و محبت حضرت به برادر بزرگوار خویش آقا علی ابن موسی‌الرضا علیه‌السلام بوده و حضرت با دعوت ایشان عزم سفر نمودند.
آغاز هجرت آن بانوی گران‌قدر همانا آغاز اوج گرفتن شکوه و افتخار قم و ساکنان قم بود که حضرت موسی بن جعفر باب‌الحوائج علیه‌السلام در باره اش فرمودند: شهر قم مرکز شیعیان ماست!
گرچه هجرت کریمه اهل‌بیت علیها السلام با سختی و مرارت همراه بود اما منشأ نشر بیشتر احکام و معارف دین توسط حضرتش گشت. از مرارت و سختی‌های این سفر حوالی ساوه بود و آن یورش ناجوانمردانه به کاروان نور و رأفت که در اثر آن چند تن از عزیزان حضرت ازجمله برادرزاده‌ها و چند تن از کنیزان و غلامان کاروان به درجه رفیع شهادت نائل شدند.
…و این شهادت‌ها غم عظیمی برروح لطیف و جسم بیمار حضرتش نشاند. اما شنیدن خبر استقبال جمعی از شیفتگان خاندان عصمت و طهارت علیهم‌السلام موجب تسلی خاطر مبارک کریمه اهل‌بیت علیها السلام گردید. دراین‌بین توفق میزبانی از بانو که سالها آرزوی بزرگان قم بود نصیب موسی بن خزرج شد. آری اهالی قم از سالها قبل به این توفیق عظیم علم داشتند که بانویی در شهرشان خواهد آمد به نام فاطمه بنت موسی که تمام شیعیان به شفاعت او به بهشت داخل خواهند شد! و این حدیث حضرت امام صادق بود که سینه به سینه به آن مردم رسیده بود.
خانه خزرج گرچه مدت کوتاهی سعادت میزبانی کریمه اهل‌بیت را داشت اما در همان مدت اندک لیکن بابرکت به مدرسه ای مبدل شده بود که مرکز نشر معارف و احادیث اهلبیت بود.( بعدها به برکت حضرت ستی فاطمه سلام الله علیها دمدرسهر آنجا حوزه‌ای به نام ستیه ایجاد گشت) و به دلیل این‌که محل عبادت و رازونیاز کریمه اهل‌بیت سلام‌الله علیها بود به بیت النور مشهور شد.
غم هجران برادر بزرگوار حضرت و شهادت جمعی از کاروانیان و عزیزان بانوی نور و زهر سمی که می‌گویند زنی بی ایمان در غذای حضرت ریخته بود هر روز بیش از روز قبل جسم و جان حضرت را میسترد و شادی ساکنان قم را به نگرانی مبدل کرده بود. آنان نیک می‌دانستند که حضرت معصومه سلام‌الله علیها مدتی کوتاه میهمان شهر قم است هیجان میزبانی حضرت غوغایی به پا نموده بود.
…و اینک در ایام معصومیه مائیم و غم جان‌کاهی که بر عرش و فرش سایه افکنده و هجرت حضرتش که منشأ خیرات و برکات برای ایران و ایرانیان گشت. چراکه گنبد و بارگاه باصفای حضرتش چون نگینی از نور بر خاتم شهر قم می‌درخشد و حرم ملکوتی ایشان محل تردد ملائک مقرب مهربان خالق گشته و به‌ واسطه فیض حضرتش درهای رحمت الهی همواره بر زائرین گشوده شده و شهر قم بنا به وعده آقا موسی بن جعفر علیه السلام مرکز تجمع شیعیان گشته اما غم غربت و هجران از برادر تا ابد بر دل‌هاست و ما منتظر منتقم آل طاها می مانیم تا عدالت جاری سازد و تسلی خاطر دردها گردد.
به امید آن روز …
حسینی خرم آبادی