به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، بیرق‌های سیاه عزاداری در صحن های مختلف حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها و شهر مقدس قم نصب شده است و از شب گذشته مردم با حضور در آیین های عزاداری و سوگواری در غم جانسوز این بانوی بزرگوار اسلام، اشک ماتم ریخته و بر سر و سینه می زنند.
از ساعات اولیه امروز مردم از اقصی نقاط جهان اسلام و کشور آمده اند تا با شرکت در آیین های مختلف عزاداری، دل های غبارگرفته خویش را به مضجع مطهر، ملکوتی و معنوی این بانوی آب و آیینه گره زده و صیغل دهند.
صحن ها و شبستان های مختلف این بانو مملو از جمعیتی داغدار است که هم نوا با مداح اهل بیت(ع) مرثیه سرایی کرده و زیارت نامه حضرت معصومه سلام‌الله علیها را قرائت می کنند، همچنین سخنرانان و علما در گوشه و کنار این حرم به تبیین زندگانی و شخصیت گوهربار این بانوی عالمه و عابده پرداخته و مردم گوش جان سپرده اند.
امروز هیات های عزاداری در قالب دسته های سینه زن و زنجیرزن از استان قم و سایر شهرها از خیابان های منتهی به حرم مطهر، خود را به حرم بانوی آب و آیینه رسانده اند و دست بر سینه گذاشته اند تا این گونه گوشه ای از ارادت و عشق به خاندان اهل بیت(ع) را به نمایش بگذارند.
همچنین امروز دسته عزاداری خادمان و ارادتمندان حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها با روضه خوانی و نوحه سرایی از بیت النور به سمت حرم مطهر حرکت کردند و مردم عزادار و سیاه پوش در کنار زائران، این دسته عزاداری را همراهی کردند.
برگزاری آیین های مختلف عزاداری سنتی نیز توسط زائران غیر ایرانی از ملیت های مختلف به همراه خانواده هایشان از دیگر جلوه های معنوی امروز است.
در مسجد مقدس جمکران، میعادگاه عاشقان مهدی(عج) نیز آیین های مختلف عزاداری رحلت حضرت معصومه سلام‌الله علیها در حال برگزاری است، زائران آمده اند تا این مصیبت بزرگ را به امام زمان(عج) تسلیت بگویند.
آیین های عزاداری سالروز وفات کریمه اهل بیت(س) در مساجد، تکایا، بقاع متبرک امامزادگان و دیگر اماکن مذهبی قم و شهرهای تابع قم در حال برگزاری است، ضمن این که دفتر رهبر معظم انقلاب در قم و دفاتر مراجع تقلید نیز با برگزاری آیین های مختلف سوگواری میزبان عزاداران حضرت معصومه سلام‌الله علیها است.
برپایی ایستگاه های صلواتی و پذیرایی از عزاداران و زائران حضرت معصومه سلام‌الله علیها، تعطیلی بازار، برپایی غرفه های فرهنگی و سایر موارد از جمله مهمترین برنامه های عزاداری در سالروز رحلت حضرت معصومه سلام‌الله علیها است.
حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها در روز اول ذیقعده سال ۱۷۳ هجری قمری در خانه امام هفتم شیعیان حضرت موسی بن جعفر علیه‌السلام و بانو حضرت نجمه خاتون‌ سلام‌الله علیها در شهر مدینه منوره متولد شد.
این بانو از دریای دانش بی کران پدر بزرگوار و بردارش پیشوای هشتم شیعیان امام رضا علیه‌السلام بهره برد و به فضایل اخلاقی از جمله طاهره (پاکیزه)، حمیده (ستوده)، رشیده (حد یافته)، تقیه (پرهیزگار)، رضیه (خشنود از خدا)، مرضیه (مورد رضایت خدا)، سیده صدیقه (بانوی بسیار راستگو)، سیده رضیه مرضیه (بانوی خشنود خدا و مورد رضای او)، سیده نساء العالمین (سرور زنان عالم)، محدثّه و عابده لقب گرفت.
در سال ۲۰۱ هجری قمری حضرت معصومه سلام‌الله علیها با همراهی بستگانش بر اساس ماموریت دیدن برادرش، امام رضا علیه‌السلام راهی خراسان شد که در نزدیکی ساوه به علت اتفاق هایی که افتاده بود از ادامه مسیر بازماند و از اطرافیان خواست تا او را به شهر قم برسانند.
ایشان روز ٢٣ ربیع الاول سال ٢٠١ هجری قمری وارد شهر مقدس قم شد، «موسی بن خزرج» بزرگ خاندان «اشعری» درکنار سایر بزرگان شهر قم به استقبال این بانو رفتند، آن بزرگوار به مدت ١٧ روز در این شهر زندگی کرد و محل عبادت آن حضرت در مدرسه ستیه به نام «بیت النور» که هم اکنون محل زیارت ارادتمندان آن حضرت است، واقع بود.
حضرت معصومه سلام‌الله علیها سرانجام در روز دهم ربیع الثانی سال ٢٠١ هجری قمری دعوت حق را لبیک گفت و امروز مرقد مطهرش پناهگاه عاشقان و دلسوختگان مکتب اهل بیت(ع) است که از اقصی نقاط جهان اسلام برای زیارت مرقد این بانو رهسپار شهر قم می شوند.

منبع: ایرنا