به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، آیت‌الله سید محمد سعیدی ظهر امروز در نشست شورای زکات استان قم که در سالن محراب حرم مطهر برگزار شد، با اشاره به اینکه در میان واجباتی همانند خمس و زکات تفاوت‌های اساسی وجود دارد، اظهار کرد: در مورد زکات آیات مختلفی مطرح‌شده است که در ۳۲ مورد از آن‌ها زکات در کنار نماز به‌عنوان ستون دین آورده شده که این نشان‌دهنده اهمیت این واجب الهی است.

تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) اضافه کرد: در مورد خمس خداوند متعال هیچ‌گاه پیامبر اسلام(ص) و اولیای الهی را امر نکرده که برای دریافت خمس مأمور تعیین کنند و فقط بر مردم واجب است که خمس را پرداخت کنند اما در مورد زکات خداوند بر اولیای الهی امر کرده که نسبت به دریافت آن اقدام کنند.

وی بابیان اینکه اگر فردی خمس نداد یا نماز نخواند نمی‌توان آن را از مسجد بیرون کرد، گفت: در مورد زکات داریم که روزی پیامبر اسلام(ص) به مسجد وارد شدند و افرادی که زکات نمی‌دادند را از مسجد بیرون کردند، فطرت پاک ایشان نسبت با این برخوردها سازگار نیست اما این موضوع نشان‌دهنده اهمیت پرداخت زکات است.

آیت‌الله سعیدی با تاکید بر اینکه مردم برای اسلام، قرآن و دین شهید دادند، عنوان کرد: اکنون بدون اجرای احکام دینی نمی‌توانیم به هدف‌های موردنظر برسیم؛ با پرداخت و توزیع زکات در میان نیازمند، فقر ریشه‌کن می‌شود و دشمنان نمی‌توانند بهانه‌ای داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه رسیدگی به دغدغه‌های مردم مهم است، مطرح کرد: اگر حکومت و نظامی برپا می‌شود در مرحله نخست باید به اقامه نماز به‌عنوان ستون دین، ادای زکات به‌عنوان اعتلای کلمه‌الله و امر به معروف و نهی از منکر به‌عنوان نظارت‌کننده عمومی توجه داشته باشد؛ اقتصاد نظام اسلامی بر اساس رهنمودهای قرآنی شکل می‌گیرد و برای پویایی آن باید نگاه به درون داشته باشیم.

آیت‌الله سعیدی با تاکید بر اینکه فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و اقتصاد مقاومتی ریشه قرآنی دارد، گفت: بر اساس روایات مختلف، شیعیان افرادی هستند که اگر از گرسنگی بمیرد دست به‌سوی بیگانگان دراز نمی‌کنند.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: فرمایشات رهبری تاکیدی برای نگاه بیشتر به درون است چراکه از اقتصاد لیبرالیستی چیزی گیر ما نمی‌آید و فرهنگ و سیاست غربی‌ها غیر از فرهنگ و سیاست اسلامی است و اقتصاد آن‌ها نیز رحمانی نیست، اگر به دنبال این هستیم تا روی پای خود ایستادگی کنیم باید مردم را ازنظر مالی قوی کرده تا بتوانیم زکات و کمک‌های مالی آن‌ها را دریافت کنیم.

وی با اشاره به اینکه امام زمان(عج) با ظهور خود اقتصاد را اسلامی و نابرابری‌ها را رفع می‌کنند، عنوان کرد: دولت و حکومت اسلامی باید از مردم زکات را دریافت کنند و مردم نیز باید از دادن این زکات قصد غربت داشته باشند.

آیت‌الله سعیدی یادآور شد: کمیته امام خمینی(ره) هرچند در بخش‌های دیگر ازجمله دریافت صدقات کارهای مستحبی را دنبال می‌کند اما در مورد زکات یک کار واجب را دنبال می‌کند چراکه روز قیامت در این مورد باید پاسخ‌گو باشیم، دولت و مردم باید به زکات توجه داشته باشند و هر فرد رسالت خود را دنبال کند.

وی با تاکید بر اینکه بسترهای دریافت زکات باید در جامعه اسلامی فراهم شود، افزود: استاندار و دیگر مسؤولان استانداری قم نیز آمادگی لازم را اعلام کرده و علاقه‌مند است تا در حوزه زکات مشارکت لازم را داشته باشد؛ هرچند دولت‌ها و مسؤولیت‌‌ها تغییر می‌کند اما باید تلاش کنیم تا زمانی که هستیم مشغول خدمت به مردم باشیم.(p2)