به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید احمد فقیهی در حرم مطهر بابیان این‌که یکی از وظایفی که خداوند بر عهده پیامبر(ص) قرار داده، این است که مؤمنان را بر جنگیدن با دشمنان تشویق کنید، گفت: خداوند در ادامه این کلام به رسول‌الله(ص) می‌فرماید که فقط خدا برای مؤمنان کافی است.

وی افزود: کفایت کردن خداوند برای مؤمنان به این معنا است که دل مؤمن فقط باید با خداوند باشد و انسان در زندگی تنها برای کسب رضایت خداوند کار و کوشش کند.

استاد حوزه علمیه قم بابیان این‌که در نبرد با دشمنان تنها ابزار و ادوات جنگی کفایت نمی‌کند، تصریح کرد: در پشت تمامی این ابزار و ادوات باید نیروی خداوند قرار داشته باشد؛ به‌عبارت‌دیگر رزمندگانی که در میدان نبرد هستند نباید به ابزار و سازوبرگ جنگی خود دل‌خوش کرده بلکه باید به خداوند متکی بوده و به خدا توکل کنند؛ زیرا ادوات بدون پشتوانه الهی هیچ کاربردی ندارد و پیروزی متکی بر ادوات ارزشی نخواهد داشت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فقیهی داشتن قدرت ایمان و مؤمن بودن و همچنین توکل به خداوند را باوجود دارا بودن پیشرفته‌ترین ابزار جنگی از رموز جنگ با دشمنان عنوان کرد، گفت: اگر رزمنده و سرباز مؤمن نباشد و پشتوانه او تنها ادواتش باشد این قتال در اسلام ارزش و اهمیتی ندارد.

وی بابیان این‌که اصولاً در جنگ‌های مختلف تعداد مؤمنین کم است، اظهار داشت: به همین دلیل خداوند در آیات قرآن کریم می‌فرماید اگر از شما مؤمنان حتی ۲۰ نفر باشید به شرط صبر، مؤمنان بر ۲۰۰ نفر از کفار پیروز می‌شوند و در اینجا غلبه و پیروی بر دشمنان به مؤمنان می‌رسد.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که عدد کافران نسبت به مؤمنان مهم نیست و مؤمنان به‌شرط صبر پیروز میدان نبرد هستند، افزود: عده‌ای به علت کثرت دشمن در برابر دشمنان حاضر به جنگ نیستند درحالی‌که باید دقت کرد قرآن در هر شرایطی رسالت مؤمنان در برابر دشمنان را جنگ می‌داند و جنگ با دشمنان را بر مؤمنان واجب می‌داند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فقهی جنگ ۳۳ روزه حزب‌الله را یکی از مصداق‌های این آیات عنوان کرد و گفت: معرفت نسبت خداوند در پیروزی مؤمنان در مقابل دشمنان نتیجه بسیاری مهمی دارد.

وی دل‌بستگی به دنیا را علت سازش با دشمنان عنوان کرد، افزود: پس‌ازاینکه مسلمانان در مدینه ساکن شدند و به رفاه و راحتی نسبی رسیدند رفتن به جنگ برای آن‌ها دشوار شده بود و آن روحیه انقلابی نخستین خود را ازدست‌داده بودند به همین دلیل در ادامه آیات قرآن بیان می‌کنند حال که به دنیا دل‌بسته شده‌اید ۱۰۰ نفر شما بر ۲۰۰ نفر دشمنان پیروز است البته باید توجه داشت در اینجا منظور از رفاه مسلمان تنها ساخت خانه‌های ساده است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: این آیات بیان می‌کنند که مسلمانان با ساخت خانه‌های ساده آن مجاهدت اولیه خود را نداشتند که این موضوع بیانگر این است که دل‌بستگی به دنیا برای انسان حتی اگر یک لباس کهنه و یک‌خانه ساده هم باشد خطرناک است و می‌تواند روحیه انقلابی انسان را تحت‌الشعاع قرار دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فقیهی با نقل خاطره‌ای از شهید خرازی در این زمینه تصریح کرد: شهید خرازی در مدتی که در مناطق عملیاتی و جبهه‌ها حضور داشتند پس از مدت طولانی ۱۰ روز را به مرخصی آمد و بعد از سه روز دوباره به جبهه برگشت وقتی از او دلیل این بازگشت زودهنگام را بپرسیدند در پاسخ گفت زندگی و راحتی در خانه برایم شیرین شده بود و ترسیدم اگر مدت بیشتری در خانه و در کنار خانواده بمانم راحتی دنیا مرا گرفتار کرده و توفیق بازگشت به جبهه‌های دفاع مقدس را از من سلب کند.

وی علت حضور پرشور جوانان را در جبهه‌های دفاع از اسلام عدم دل‌بستگی آن‌ها به دنیا عنوان کرد و گفت: ازآنجایی‌که جوانان به دنیا وابسته هستند به‌راحتی در مقابل دشمنان و در جبهه‌ها حاضر می‌شوند.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: پیروزی مؤمنان بر دشمنان به خاطر روحیه انقلابی و نه به خاطر صبر بلکه به اذن الله است و خداوند مؤمنان و صابران را یاری می‌کند.