به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی میر باقری امشب در مراسم بزرگداشت حضرت آیت الله حائری شیرازی که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به اینکه، مومن فقیه هنگامی که از دنیا می رود رخنه ای در جامعه به وجود می آید، اظهار داشت: نسبت مومن فقیه با اسلام مانند نسبت دروازه های شهر در برابر نفوذ دشمن است، درواقع مومن مانع نفوذ دشمنان است.
وی افزود: ائمه (ع) از آغاز تشکیل جامعه اسلامی در اسلام، به دنبال تشکیل جامعه ای مطلوب نسبت به دیگر جوامع بوده اند و تشکیل این جامعه عاملی دارد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ائمه (ع) در کنار مبارزه با دشمنان، ارکان جامعه شیعه را ساختند، تصریح کرد: از جمله عوامل تشکیل جامعه اسلامی از سوی ائمه (ع) این است که شیعه را به شدت از اختلافات با دیگران تشکیک داده اند.
وی ادامه داد: دومین عامل تشکیل جامعه اسلامی از سوی ائمه (ع) این بود که در حال تقیه همزمان یک درگیری تمام عیار را مدیریت و هدایت می کردند درواقع ائمه (ع) مرزبانان جامعه مومنین بوده اند و نمی گذاشتند موانع فرهنگی در جامعه نفوذ کند همچنین در متن این درگیری جامعه شیعه را آرام آرام ساختند، بنابراین این سیره عمومی علما، در تبعیت از ائمه (ع)  نیز بوده است که جامعه شیعه را حفظ کرده اند.
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری رصد گری را یکی از رسالت های حوزه علمیه دانست و عنوان کرد: دستگاه شیطان به دنبال نفوذ همه جانبه و استحاله فرهنگ عمومی مومنین بوده اند اما فقها با رصد گری حوزه های دینی و علما با تبعیت از ائمه (ع) از این کار جلوگیری کرده اند.
وی به وظایف حوزه های علمیه اشاره و خاطرنشان کرد: وظیفه حوزه های علمیه این است که جلو نفوذ دشمن در جامعه مومنین را بگیرند و این امر به تفقه در دین نیاز دارد، بنابراین نخستین رسالت حوزه های علمیه فقاهت است.
عضو مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: حوزه های علمیه باید مسئله مستحدثه زمان خود را بشناسند و جلو تر از زمان خود حرکت کنند و در مقابل طرح های آینده دشمنان سد بزنند.
وی با اشاره به اینکه با بصیرت، شناخت دشمن و رصد کردن دشمن، باید در مقابل همه دشمنی هایی که برعلیه مکتب شیعه وجود دارد ایستاد، تصریح کرد: مهمترین مسئله جبهه غرب است که به دنبال استحاله اسلام و شیعه در درون فرهنگ خود هستند، از این رو باید درمقابل دشمنان ایستادگی کرد.
استاد حوزه علمیه به ایستادگی علما و فقهای شیعه در مقابل دشمنان اسلام اشاره و عنوان کرد: از دو قرن گذشته که دشمنان به دنبال استحاله اسلام و شیعه بوده اند، علما و فقهای شیعه در برابر آنان تسلیم نشده و همواره به مبارزه با آنان پرداخته اند و درک عمیقی در مقابل با این جریان ها داشته اند.
وی غرب را یک جریان فرهنگی در مقابل ائمه و شیعه دانست و ابراز کرد:  دشمن اصلی جریان تجدد است به نوعی مجموعه ای به هم پیوسته ای است که جامعه را دگرکون می کند تا سبک زندگی اسلامی را تغییر دهد، از این رو حفظ و نگهداری این مسئله بر عهده حوزه علمیه است.
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با بیان اینکه مرحوم آیت الله حائری شیرازی تفقه در دین داشتند، خاطرنشان کرد: آیت الله حائری شیرازی صاحب مقام تفکر بود، همچنین ایشان با مسائل نوپدید بسیاری در جامعه روبه رو می شدند.
وی با اشاره به اینکه آیت الله حائری شیرازی در تراز معیار های دینی می اندیشیدند و گاهی یک اندیشه را سال ها دنبال می کردند، ادامه داد: مرحوم آیت الله حائری شیرازی گاهی بر یک آیه مدت ها می اندیشیدند و به یک سری مطالب جدید پی می بردند که درواقع تفقه ایشان همه معیارهای حوزه علمیه را دارا بود.
عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه آیت الله حائری شیرازی نسبت به دشمن شناسی نگاه عمیقی داشتند و تمدن غرب را به خوبی می شناختند، ابراز کرد: آیت الله حائری شیرازی درک عمیقی از غرب و تهذیب نفس داشتند درواقع ایشان واجد مقام زهد در یک مقام بسیار بالایی بودند.
وی عنوان کرد: آیت الله حائری شیرازی تولید ثروت فراوانی داشتند اما جز یک خانه کوچک در قم نو بیش نداشتند، به نوعی ایشان بیشترین تولید و کمترین برداشت را داشتند.(p2)