به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصوممه سلام‌الله علیها، سرسختی درراه حق و استقامت در راه خدای متعال از ارزش‌های والای الهی و همیشه ستودنی انبیاء و پیروان ویژه آن‌ها بوده است، چه اینکه قرآن کریم درباره نزول فرشتگان در این دنیا بر قلوب اشخاصی که پیامبر هم نیستند و ارتباط با عالم وحی هم ندارند اشاره دارد «کسانی که گفتند پروردگارمان الله است و در این عقیده خود پایداری کردند فرشتگان بر آنان نازل می‌شوند که از هیچ‌چیز نترسید و در این سختی‌های مبارزه با باطل ناراحت و محزون نشوید و بشارت بدهید به بهشت /فصلت، ۳۰ و احقاف، ۱۳»

در بیانات حضرت اباعبدالله در هنگام حرکت از مکه به سمت کربلا آمده است که مرگ اولاً چیزی نیست که از انسان جدایی‌پذیر باشد و از ابتدای خلقتش بسیار به او نزدیک است، ثانیاً اگر زندگی در مسیر حق باشد اتفاقاً زیباترین زینت انسان مؤمن همان مرگ او درراه حق است.

جنبش‌های آزادی‌خواهانه و عدالت‌طلبانه در طول تاریخ بسیار زیاد روی‌داده است ولی کدام‌یک توانسته مسیر تاریخ را عوض کند؟ یا کدام‌یک از آن‌ها در اذهان نسل‌های مختلف بشر و سینه‌به‌سینه منتقل‌شده است؟! درست است که آن قیام‌هایی که توسط مؤمنان و به رهبری اولیاء الهی و باهدف برقراری احکام خدا در جوامع صورت گرفته ماندگار بوده ولی سایر جنبش‌ها را هرچند بر اساس آزادی و عدالت تعریف‌شده بشری بوده باشند باید با کالبدشکافی تاریخ شناسایی کرد.

مسئله‌ی استقامت و پایداری در روایات مربوط به وقایع آخرالزمان هم به چشم می‌خورد، در روایتی از حضرت امام کاظم علیه‌السلام درباره گروهی از مؤمنان مجاهد در آخرالزمان از شدت استقامت تعبیر به پاره‌های آهن شده است (مردی از قم، مردم را به حق دعوت کند، افرادی پیرامون او گرد آیند که قلب‌هایشان همچون پاره‌های آهن استوار است. بادهای تند حوادث آنان را نلغزاند، از جنگ خسته نشده و نترسند، اعتمادشان بر خدا است و سرانجام کار از آن پرهیزکاران است) و این وقتی جالب‌تر خواهد بود که بدانیم در روایات دیگری به‌صراحت از شخصی به نام روح‌الله نام ‌برده می‌شود! هم در منابع اهل سنت و هم در روایات شیعه البته با اختلافات اندکی آمده مانند بحارالانوار علامه مجلسی ج ۶۵ ص ۱۳۹، یا در منابع اهل سنت می‌توان کتب سنن الکبری نسائی ج ۶ ص ۳۶۲، سنن ابی داوود ‌سجستانی ج ۲ ص ۱۴۹ نام برد که تصریح دارد به اینکه پیامبر خطاب به امیرالمؤمنین و در حضور صحابه فرمود: همانا از سمت راست خداوند عزوجل – یا از سمت راست عرش – قومی از ما برخاستند که بر منابری از نورند، صورت‌هایشان نورانی است و لباس‌هایشان نورانی است، صورت‌هایشان بر چشم ناظرین دیگر پرده می‌اندازد. ابوبکر گفت: ای پیامبر، خدا آن‌ها کیستند؟ پس ایشان سکوت کردند. زبیر گفت: ای پیامبر خدا، آن‌ها کیستند؟ پس ایشان سکوت کردند. عبدالرحمن بن عوف گفت: ای پیامبر خدا، آن‌ها کیستند؟ پس ایشان سکوت کردند. سپس حضرت علی (ع) فرمودند: ای پیامبر خدا، آن‌ها چه کسانی هستند؟ پس ایشان فرمودند: آن‌ها قومی هستند که به‌واسطه‌ روح‌الله به یکدیگر محبت می‌ورزند (دل‌هایشان به هم نزدیک می‌شود)، درحالی‌که هیچ نسب یا اموال مشترکی ندارند؛ آن‌ها شیعه‌ی تو هستند و تو ای علی امامشان هستی «…فقال علی علیه السلام: من هم یا رسول الله؟ فقال: هم قوم تحابوا «بروح الله» علی غیر انساب و لا اموال، اولئک شیعتک و انت امامهم یا علی»

این‌ها اگرچه نه به ضرس قاطع اما به گمان قریب‌به‌یقین انسان را به یاد بزرگ‌مرد مجاهد تاریخ حکیم فقیه عارف سید روح‌الله الموسوی الخمینی و مردم انقلابی و اهل استقامت ایران می اندازد، در شرایطی که در زمان پهلوی دوم شاه ایران یک ژاندارم دست‌نشانده آمریکا بود و پس از جنگ جهانی دوم غولی به نام دولت ایالات‌متحده آمریکا به وجود آمده بود که کمتر کسی را یارای ایستادن در مقابل او می‌شد یافت! مثلاً اتحاد جماهیر شوروی که این‌ها ابرقدرت‌های خود خوانده دنیا بودند و بدون اجازه سفیر آمریکا شاه اجازه صدور هیچ دستور سیاسی یا نظامی را نداشت! ایران پر بود از مستشاران آمریکایی که ایرانیان را افرادی دور از تمدن می‌دانستند و به خاطر همین مصونیت قضایی یا همان کاپیتولاسیون را برای خود به تصویب مجلس شورای ملی رساندند، ارتش ایران صد در صد آمریکایی بود.

هیچ‌کس حتی خیال اینکه روزی عزت ایرانی در مقابل آمریکایی‌ها حفظ شود را هم نمی‌کرد چه برسد به بیرون‌ کردن خودشان به‌وسیله نابودی سلطنت شاه خادم ایالات‌متحده، اما عناصر ایمان و استقامت بود که ورق‌ را برگرداند و این در حالی بود که آمریکا حتی برای جنگ طاقت فرسا و پرهزینه اش در ویتنام از افسران ارتش ایران هم به عنوان نیروی خودش استفاده کرده بود.

امام على(ع) می‌فرمایند: «اذا خِفْتَ صُعوبَةَ أمْرٍ فاصْعُبْ لَهُ یَذِلَّ لکَ»، هرگاه از سختى کارى ترسیدى در برابر آن سرسختى نشان ده، رامت می‌شود، غررالحکم حدیث ۴۱۰۸.

برخی هنوز فکر می‌کنند دولت آمریکا می‌تواند به ایران ضربه نظامی بزند اما می‌توان از همین وقایع تاریخی انقلاب بهمن‌ماه ایران نشان داد زمانی که ایران عملاً یک پایگاه نظامی برای مستشاران آمریکایی محسوب می‌شد مردم به رهبری فقیهی همچون امام، با دست‌ خالی مقابل نه شاه بلکه مقابل خود آمریکا ایستادند.

ژنرال آیزنهاور رئیس‌جمهور اسبق ایالات‌متحده گفته بود: گمان نمی‌کنم منطقه‌ای مهم‌تر از ایران روی زمین باشد، نباید وضعیتی پیش آید که ایران به گذشته دور خود بازگردد و یک قدرت نظامی شود. وای به وقتی‌که نظامی‌گری ایرانی زنده شود؛ بروید تاریخ این کشور را بخوانید تا متوجه حرف من بشوید.

امروز قدرت و صلابت ما قابل‌مقایسه با بهمن ۵۷ نیست، قدرت موشکی با برد بالای ۲۰۰۰ کیلومتر، نفوذ فرا منطقه‌ای ایران تا دریای مدیترانه، پیشرفت سریع و رتبه بالای علمی به رهبری خلف صالح امام راحل، امام خامنه‌ای، به همراه جوانان اهل علم، کوشا و مجاهد و مدافع حرم مردمی که باوجود مشکلات اقتصادی هنوز پای نظامشان هستند اثبات می‌کند که هنوز هم آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند!

=============================

یادداشت:حجت الاسلام محمد حسن مشکی

=============================