به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، خانم وفادار روز گذشته در رواق حضرت خدیجه سلام‌الله علیها حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) با اشاره به برخی از احکام طهارت اظهار کرد: همان‌طور که در گذشته بیان شد وضو ۱۳ شرط دارد که رعایت نکردن هر کدام از این شروط وضو را باطل می‌کند.

این کارشناس فقهی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها اضافه کرد: در وضو برخلاف غسل رعایت ترتیب ضروری است و بعد از ترتیب نیز رعایت موالات لازم است.

وی با توضیح اینکه منظور از ترتیب وضو یعنی اول نیت، شستن صورت، سپس دست راست و چپ، مسح‌های سر و پای راست و چپ است، اظهار کرد: موالات به معنی پشت سرهم انجام دادن اعمال وضو است.

این استاد حوزه علمیه خواهران خاطرنشان کرد: برای وضو نمی‌توان کمک اختیار کرد و در هنگام وضو گرفتن نمی‌توان از کسی استفاده کرد و کمک گرفتن از دیگران فقط درزمانی ممکن است که فرد فلج یا سالمند باشد و تنها در این صورت است که برای این‌گونه افراد باید نائب گرفت.

وی افزود: همچنین به دلیل اضطرار و اجباری که فرد ناتوان دارد فقط نیت به عهده فرد ناتوان بوده و نائب موظف است تمام وضو را به عهده گیرد و وضوی شخص را به‌صورت کامل انجام دهد.

وفادار تصریح کرد: شخص سالم خودش وظیفه دارد وضو گیرد به‌طوری‌که اگر ظرف آب نیز توسط شخص دیگری برای وضو گیرنده، نگه‌داشته شود وضو مکروه می‌شود.

این کارشناس احکام در مورد شیوه وضو گرفتن صحیح اظهار کرد: آب باید به تمام اعضای وضو برسد و بخشی که باید به آن رطوبت برسد را مسح گویند همانند مسح سر و پاها که به‌صورت کامل شست‌وشو نمی‌شود.

وی ادامه داد: در وضو آب ریختن ملاک نیست بلکه شستن ملاک است به این معنا که آب تمام اعضای وضو را فراگیرد.

وفادار یادآور شد: ریختن آب برای وضو در مرتبه اول واجب، در مرتبه دو مستحب و در مرتبه سوم حرام است؛ بنابراین دو بار شستن اعضای وضو صحیح است.(p3)