به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، نهج‌البلاغه ثقل اصغر و یکی از مهم‌ترین کتاب‌های هادی برای بشریت در هر عصر و زمانی است که احترام و خضوع تمام اندیشمندان عالم را در برابر اعجاز علمی امام علی (ع) برانگیخته است.

انس و تدبر در این کتاب به حدی برای تعالی و پیشرفت انسان در مسیر کمال مؤثر است که رهبر معظم انقلاب در این زمینه در رهنمودهای خود می‌فرمایند «عزیزان با نهج‌البلاغه انس پیدا کنید. نهج‌البلاغه، خیلی بیدارکننده، هوشیارکننده و قابل تدبر است؛ در جلساتتان، با نهج‌البلاغه و کلمات امیرالمؤمنین(ع) انس پیدا کنید. اگر خدای متعال توفیق داد و یک قدم جلو رفتید، آن‌وقت با صحیفه‌ی سجادیه – که علی‌الظاهر فقط کتاب دعاست؛ اما آن‌هم مثل نهج‌البلاغه، کتاب درس و کتاب حکمت و کتاب عبرت و کتاب راهنمای زندگی سعادتمندانه‌ی انسان است – انس بگیرید».

ازآنجایی‌که حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها محفل انس با سیره و کلام اهل‌بیت(ع) است، در سال ۹۰ در راستای آغاز پرشور نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی و در راستای تحقق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب با محوریت انس با نهج‌البلاغه و تدبر در این کتاب گران‌سنگ، واحد فرهنگ و معارف خواهران آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها اقدام به برگزاری «کلاس تفسیر نهج‌البلاغه» کرد.

در این کلاس که در تمامی روزهای هفته به جز پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها در شبستان نجمه خاتون سلام‌الله علیها از ساعت ۹ صبح به مدت یک ساعت برگزار می‌شد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا محمدی نکات تفسیری، اخلاقی و معارفی خطبه‌ها، نامه‌ها، حکمت‌ها و کلمات قصار نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین(ع) را بیان می‌کردند.

این کلاس به حدی برای مخاطبان جذاب، شیوا و دلکش بود که در تمام جلسات آن، صندلی‌های کلاس پرشده و روزانه حداقل ۱۰۰ فرد علاقه‌مند به کلام امام علی علیه‌السلام ازجمله از خواهر و برادر در این کلاس حضور می‌یافتند.

ازآنجایی‌که در این کلاس کلام امیرالمؤمنین(ع) مولای متقیان امام علی علیه‌السلام با دقت و عمق موردبررسی قرار می‌گرفت، این کلاس به مدت ۶ سال در شبستان نجمه خاتون سلام‌الله علیها ادامه یافت و در ۱۹ دی‌ماه سال جاری با اتمام نهج‌البلاغه پایان یافت.

گفتی است، این کلاس یکی از کلاس‌های حضور آزاد و رایگان آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها بود و شرکت‌کنندگان آن متغییر بودند به همین علت فقط ۱۵ نفر در بخش خطبه‌ها به‌علت حضور مستمر در این دوره از سوی آستان مقدس گواهینامه دریافت کردند.

در حال حاضر کلاس معارفی «باور زلال» با محوریت بیان اصول اعتقادی شیعه جایگزین این کلاس شده و تدریس این کلاس را نیز حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا محمدی بر عهده دارد.

کلاس تفسیر نهج‌البلاغه به خوبی حقانیت کلام مولا امیر المؤمنین(ع) را برای همگان آشکار کرد و در حال حاضر نیز نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی در حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها و شبستان نجمه خاتون سلام‌الله علیها با تدریس حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدوی ادامه دارد و علاقه‌مندان می‌توانند برای بهره‌گیری از معارف ناب نهج‌البلاغه در این کلاس شرکت کنند و امید است که نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی مانند نهضت حفظ قرآن کریم در سراسر کشور به یک نهضت جاری و مداوم تبدیل شود.(t1)