به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، زبیده خدایی امروز در رواق حضرت خدیجه سلام‌الله علیها حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها بابیان اینکه علت اصلی سرماخوردگی و بروز انواع عفونت در بدن غلبه سردی بر بدن است، گفت: امروزه مردم برخلاف گذشته قسمت‌های حساس بدن مانند ملاج، پاها و گردن را با لباس‌های پشمی نمی‌پوشانند و همین موضوع موجب می‌شود که وارد بدن شود.

استاد برجسته جامعه‌الزهرا سلام‌الله علیها بابیان اینکه ملاج در سر مانند یک توری و صافی برای مغز است، تصریح کرد: زمانی که ملاج از سرما پوشانده نشود و فرد پس از استحمام از خشک‌کردن سر خودداری کرده و در مقابل حرارت بخاری گازی و یا دستگاه‌های گرم‌کننده قرار می‌گیرد از طریق ملاج سردی وارد مغز شده و موجب عفونی شدن سر می‌شود.

خدایی ادامه داد: هنگامی‌که سر عفونت کند بخشی از عفونت از طریق رگ‌ها وارد معده، ریه و سایر قسمت‌های بدن شده و به‌این‌ترتیب با سرد شدن مغز تمام بدن گرفتار عفونت و بیماری می‌شود بنابراین باید پس از استحمام در فصل سرما، با گذاشتن مقنعه و یا کلاه از ملاج در برابر سرما محافظت کرد.

وی علت افزایش سرماخوردگی در میان نوزادان را نیز همین موضوع عنوان کرد و گفت: اگر مادران سر، پا و گلوی کودک را از سرما حفظ و غذاهای گرم مصرف کنند نوزادان کمتر دچار سرماخوردگی می‌شوند.

استاد حوزه علمیه خواهران خاطرنشان کرد: اهل‌بیت(ع) در روایات تأکید ویژه‌ای بر پوشاندن سر، پاها و گلو دارند، زیرا پوشاندن این نواحی از عفونت و نفوذ سرما در بدن و کم‌کار شدن تیروئید جلوگیری می‌کند.

خدایی نزله مغزی را از دیگر عوارض مصرف غذاهای سرد و سرد شدن بدن عنوان کرد و افزود: اگر نزله مغزی درمان نشود خود زمینه‌ساز بیماری‌های زنانگی، کبدی، کلیوی و ضعف مغز، پوست و مو، ریوی، مفصلی، گوارشی، سوءهاضمه، سرگیجه، سردرد و اختلال در رشد اطفال و نوجوانان می‌شود.

استاد حوزه علمیه خواهران آلزایمر، حواس پرتی ، دردهای ستون فقرات و پا درد و کمر درد را از دیگر دردهای مرتبط با مصرف غذاهای سرد و سرد شدن مغز دانست و گفت: همانطور که در ابتدا نیز بیان کردیم، پوشاندن ملاج، پاها و گلو با لباس‌های پشمی و مصرف غذاهای گرم از مهم‌ترین راهکارهای رفع نزله مغزی و سایر بیماری‌های ناشی از سردی است.

وی در ادامه سخنان خود قرقره کردن روزانه یک قاشق چای خوری نمک دریا به همراه سرکه انگور خانگی و مقداری آب ولرم را در درمان سردی بدن و نزله مغزی مؤثر دانست.

این استاد جامعه‌الزهرا سلام‌الله علیها استفاده از دو قطره روغن بنفشه با پایه کنجد در طول شبانه روز را از دیگر روش‌های درمانی نزله مغزی عنوان کرد و یادآور شد: اهل‌بیت(ع) سردی را ریشه بروز بیشتر بیماری‌ها می‌دانستند، بنابراین باید از مصرف غذاهای سرد خودداری کرد.