کارشناس امور خانواده با اشاره به ریشه های وسواس فکری گفت: وسواس فکری موجب ناتوانی در تصمیم گیری و فلج شدن امور زندگی و عقب ماندگی در کارها چه در کودکان و چه در بزرگسالان می شود.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا تراشیون،  با بیان این که وسواس در کودکان علت های فراوانی دارد که یکی از آنها تقلید از والدین و رفتارهای سخت گیرانه والدین در امور دینی است، گفت: ابتلای کودکان به آسیب های مختلف از جمله وسواس تربیت فرزندان را دشوار و آسیب زا می کند.

وی اضافه کرد: برای این که کودکان به این مشکل دچار نشوند باید با شناخت ریشه ها پیشگیری کرد و در این زمینه بهترین راهکار این است که والدین از سخت گیری به فرزندان خود پر هیز کرده و پدر و ماردی که وسواس دارند ضمن اینکه فرآیند درمان خود را انجام می دهند باید از بروز وسواس در مقابل فرندان خود پرهیز کنند زیرا رفتار والدین اولین منشاء یادگیری کودکان است.

وی افزود: در مراقبت از کودکان نباید وسواس به خرج داد اما از نظر جسمی باید مراقب آنها باشیم که دچار بیماری هایی نشوند که مغز را درگیر کند زیرا بعضی از بیمارهای موجب آسیب به مغز و بروز آسیب ها و اختلالات فکری مانند وسواس و پیش فعالی می شوند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: همچنین بیمارهای بیولوژیک نیز می تواند عامل وسواس باشد ولی تاکنون علت دقیقی برای وسواس بیان نشده است.

حجت الاسلام والملسمین تراشیون با بیان این که افرادی که دچار وسواس هستند یک سری ویژگی های شخصیتی دارند مانند اینکه توان آنها برای بیان عواطف و احساسات کم می شود، گفت: متأسفانه رفتار افراد وسواسی نسبت به فرزندان خود همراه با عطوفت و مهربانی نیست و متأسفانه نمی توانند به خوبی احساسات خود را بروز دهند زیرا بیمار هستند و دچار خشونت در رفتار و بهانه جویی می شوند و این موضوع در کودکان نیز صدق می کند و محبت پذیری و محبت کردن آنها کم می شود.

وی افزود: افراد وسواسی و کودکان وسواسی چون از درون درگیر خود هستند نمی توانند به دیگران توجه کنند و در نتیجه دچار بی توجهی به دیگران می شوند و نمی توانند به احساسات دیگران توجه کنند.

استاد حوزه علیمه قم تصریح کرد: متأسفانه افراد وسواسی در انجام کارهای خود دچار عقب ماندگی می شوند زیرا انرژی زیاد مصرف می کنند و بیشتر وقت خود را صرف یک کار مثلا نظافت می کنند و به همین دلیل از کارها زده می شوند.

حجت الاسلام و المسلمین تراشیون با بیان این که افراد وسواسی به علت داشتن ترس از اشتباه نمی توانند تصمیم گیری درستی داشته باشند، یادآور شد: در نتیجه افراد وسواسی از تصمیم گیری درست و به موقع محروم می شوند و متأسفانه در جامعه امروزی وسواس به خصوص وسواس فکری در میان کودکان و نوجوانان رو به افزایش است.