به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید احمد فقیهی در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر به استناد آیه ۷۴ سوره توبه ویژگی‌های جریان نفاق را در طول تاریخ موردبررسی قرارداد، گفت: این آیه به دشمنی جریان نفاق و اسلام ظاهری آنها در طول تاریخ با اسلام و امت اسلام اشاره دارد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم تصریح کرد: این آیه بیانگر این مطلب است که اسلام ظاهری جریان نفاق نیز به دلیل دشمنی آشکار با حضرت رسول صلی‌الله علیه وآله و اوصیای ایشان و توطئه برای قتل این اولیای الهی به کفر مبدل شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فقیهی با اشاره به علل و ریشه‌های دشمنی منافقان با حضرت رسول صلی‌اللهعلیه وآله و مسلمانان گفت: بخشی از دشمنی‌ها ناشی از جهالت، نادانی و فریب است و دشمنی عده‌ای دیگر که همان منافقان هستند به دلیل حسادت و شوکت پیامبر صلی‌الله علیه وآله است و قدرت یافتن امت اسلامی  نیز از دیگر علل دشمنی منافقان با حضرت رسول صلی‌اللهعلیه وآله بود زیرا می‌دیدند که رسول‌الله صلی‌الله علیه وآله به فضل خداوند از یاری و کمک آنها بی‌نیاز شده بود به همین دلیل کمر به ترور پیامبر صلی‌الله علیه وآله بستند.

وی افزود: امروزه هم این موضوع در جامعه اسلامی وجود دارد وعده‌ای از روی جهالت و نادانی در مقابل رهبر معظم انقلاب موضع گرفته‌اند وعده‌ای دیگر که منافقان و عمال سران استکبار هستند به دلیل حسادت نسبت به جایگاه امت اسلام و شوکت و اقتدار رهبری در مقابل رهبر معظم انقلاب ایستاده و با ایشان مخالفت می‌کنند بنابراین منافقان باعزت و عظمت اسلام و امت اسلامی مخالف هستند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: قرآن کریم می‌فرماید منافقان با تمام اشتباهات و جنایت‌هایی که کرده‌اند در صورت توبه وضعیت آنها بهتر از قبل خواهد شد ولی اگر توبه نکنند و نفاق خود را در برابر امت اسلام و پیامبرصلی‌الله علیه وآله آشکار کردند در دنیا و آخرت برای آنها عذاب دردناکی خواهد بود و نه در دنیا و نه در آخرت برای آنها یاوری نخواهد بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فقیهی اظهار کرد: البته باید توجه داشت که اگر فردی نفاق داشت و این نفاق را ظاهر نکرد رسیدگی به اعمال او در آخرت انجام خواهد شد.

وی افزود: البته باید توجه داشت که در این آیه نفاق به‌صورت یک پدیده اجتماعی موردبررسی قرارگرفته است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه جریان نفاق در طول تاریخ با ولایت و اسلام دشمنی کرده است، یادآور شد: کفران و ناسپاسی در مقابل نعمت ولایت به‌عنوان بالاترین نعمت الهی و مخالفت با ولی خدا درروی زمین از مهم‌ترین شاخصه‌های جریان نفاق در طول تاریخ است.(p1)