به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، آیت‌الله سید محمد سعیدی شامگاه گذشته در نشست استادیاران و مربیان شجره طیبه صالحین استان قم در سالن محراب حرم مطهر کریمه اهل‌بیت (س) با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره کارآمد بودن نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: گاهی تعریف کارآمدی در فرهنگ مردم و نگاه قرآنی، تفاوت‌هایی باهم دارند.
وی افزود: خداوند در آیه ۵۱ سوره مبارکه غافر بیان داشته است «إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ يَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهادُ»؛ ما مسلماً فرستادگان خود و کسانی که به این‌ها ایمان آورده‌اند را در دنیا و روز قیامت یاری می‌کنیم. اگر نظام و حرکت و نهضتی کارآمد نداشته باشد، یاری‌ آنها معنایی ندارد.
تولیت آستان مقدس بابیان این‌که یاری خداوند برای افراد و گروه‌هایی است که اهداف و ارزش‌های الهی را در برنامه‌های خود اجرایی کنند، گفت: گاهی تعریف کارآمدی در نگاه و قلم افراد دچار انحراف می‌شود و آرمان گر به کارآمدی نگاه می‌کنند و به‌اندازه ای ذهن‌گرا می‌شوند که بر اساس ذهنیت و برداشت خود نظام و حرکتی در نظام را بررسی می‌کنند. اگر آنچه در ذهن آن‌ها بود، اجرایی شود، گمان می‌کنند نظام کارآمد است و اگر آنچه در ذهن آن‌ها باشد تحقق نیافت، نظام را ناکارآمد توصیف می‌کنند.
وی افزود: باید در برابر این نگاه که نگاهی انحرافی و شبهه زا است، ایستاد و آن را اصلاح کرد، گفت: اگر این نگاه ترویج یابد و مردم نیز این‌گونه به کارکردها و برنامه‌ها بنگرند، طبیعتاً به کارآمدی نظام نمره منفی می‌دهند و درنتیجه این تفکر، اغتشاش و آشوب‌ها رواج می‌یابد.
آیت الله سعیدی با اشاره به نهضت تبلیغ انبیای الهی گفت: حضرت نوح علیه‌السلام دارای عمر تبلیغی طولانی‌ای داشتند ولی بر اساس آیه قرآن کریم، تنها عده کمی به ایشان ایمان آوردند؛ در چنین شرایطی اگر بخواهیم با نگاهی نادرست نهضت تبلیغی این پیامبر الهی را تحلیل کنیم، این نهضت حرکتی ناکارآمد خواهد شد.
وی افزود: امام حسین علیه‌السلام نیز در نهضت خود که هدف آن را عمل به سیره نبی مکرم اسلام و احیای امربه‌معروف و نهی از منکر معرفی کردند، با نگاه انحرافی به این نهضت، ایشان با تعداد کمی آمدند و در کربلا به همراه یارانشان، شهید شدند و در هدف خود ناموفق بودند، ولی نگاه درست به این حرکت این است که نهضت اسلام توسط نبی اکرم (ص) ایجاد شد ولی با نهضت امام حسین علیه‌السلام دوام یافت.
امام جمعه قم بابیان این‌که نگاه درستی درباره کارآمد بودن نظام وجود دارد، گفت: مقام معظم رهبری در صحبت‌های اخیر خود تأکید می‌کنند که اصلی‌ترین مسئله‌ای که نشان‌دهنده کارآمد بودن نظام است، تبدیل نظام طاغوت سالار به‌نظام مردم‌سالار است. این نگاه، نگاهی بلند و کلان و برخاسته از قرآن کریم و سیره معصومین علیهم‌السلام است.
وی افزود: انبیای الهی با آیات و نشانه‌هایی برای مردم آمده‌اند ولی تاریخ نشان می‌دهد که تنها عده کمی به آن‌ها ایمان می‌آورند؛ اگر بخواهیم با نگاه انحرافی این سنت الهی را بسنجیم، دچار اشتباه می‌شویم، چراکه خداوند حکیم است و کار بیهوده انجام نمی‌دهد؛ اتمام‌حجت و آوردن مردم در عرصه، هدفی است که خداوند به دنبال آن است.
آیت الله سعیدی با تأکید بر این‌که خداوند کارآمدی را از نگاه مردم تعریف نمی‌کند، گفت: در بررسی و تحلیل انقلاب اسلامی، باید به این مسئله توجه کنیم که کارآمدی نظام را درست تحلیل کنیم. تبدیل نظام طاغوتی به‌نظام اسلامی، نشان از کارآمدی دارد؛ هرچند ممکن است به دلیل عدم همراهی مردم، تمامی آرمان‌ها و اهداف تحقق‌نیافته باشد.
وی افزود: انقلاب اسلامی ایران در جهان نوری را روشن کرده است که هرکه به این نور توجه کند، می‌تواند از انقلاب ما الگو گیری کند. انقلاب اسلامی به برکت نهضت امام حسین علیه‌السلام، کشتی نجاتی ساخت و فرزندی از فرزندان حضرت زهرا سلام‌الله علیها کشتی‌بان شدند و مردم نیز با ایشان همراه شدند و کارآمدی به شکلی درست شکل گرفت.
تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) با اشاره به گذشت چهاردهه از عمر انقلاب اسلامی گفت: در این مدت، استکبار جهانی دست‌به‌دست هم داده و در پی نابودی و ساقط کردن نظام اسلامی ما تلاش کرده‌اند، ولی کارآمدی نظام موجب شده که این انقلاب همچنان با قدت به مسیر روبه‌جلوی خود ادامه دهد.