به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا محمدی ظهر  امروز در شبستان نجمه خاتون(س) با اشاره به عهد و پیمان بندگی انسان در روز الست، گفت: برای رسیدن به بندگی خداوند باید در این نگاه ملکوتی داشت و تکه‌تکه کردن امور مختلف و قائل شدن مالکیت برای غیر خدا ناشی از نگاه ناسوتی و مادی انسان به امور مختلف است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: عده‌ای عالم ذر را تعبیر به عالم عقل کرده و بعضی دیگر عالم ذر را عالم فطرت می‌دانند؛ اما عقل شاخه‌ای از فطرت بوده و همان بعد ملکوتی انسان است.

وی غبارهای مادیت را عامل فراموشی عهد الست و عامل بی‌خبر وجدان عنوان کرد، افزود: انسان به این عالم آمده تا مورد آزمایش قرار گیرد و به توحید برسد و در روایت‌ها از ائمه معصوم (ع) در مورد توحید تعابیر مختلفی بیان‌شده است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: امام علی علیه‌السلام از توحید تعبیر به حیات قلب کرده و می‌فرمایند تنها با توحید است که قلب آدمی حیات پیداکرده و زنده می‌شود والا قلبی که از توحید دور است، قلبی مرده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی با اشاره به اینکه اصالت و انسانیت انسان به قلب است، تصریح کرد: طبق روایت امام علی علیه‌السلام اگر قلب انسانی مرده باشد و توحید در آن جای نداشته باشد، آن انسان اصالت و هویت انسانی خود را ازدست‌داده است، زیرا وجه تمایز انسان از فرشتگان و سایر مخلوقات در قلب است و آنچه انسان را از فرشتگان جدا کرده و به او هویت انسانی بخشیده قلب منور به نور توحید است؛ زیرا فرشتگان نیز مانند انسان از نعمت عقل بهره‌مند هستند.

وی راه زنده شدن قلب را توحید عنوان کرد، گفت: هر چه توحید در انسان قوی‌تر شود به همان میزان قلب او زنده‌تر می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم توحید را باور به وحدانیت توصیف کرد، یادآور شد: کسانی که به توحید اعتقاد دارند، مبنای فکر آنها بر این محور است که در این عالم همه‌چیز به یک مبدأ و یک مقصد می‌رسد و آن مبدأ و مقصد خداوند است؛ در این عالم همه‌چیز از وجود خداوند سرچشمه و جریان می‌گیرد.(p1)