به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین همتی عصر امروز در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر کریمه اهل بیت (ره) با اشاره به مباحث تربیتی کودکان اظهار داشت: برای اصلاح تربیتی کودکان باید از سن سه سال به بعد به ویژه در دوران نوجوانی استفاده کرد.

وی با اشاره به تکنیک اصلاح تربیتی کودکان بیش از سه سال و دوران نوجوانی، افزود: نوجوانی آغاز بزرگ سالی است چرا که نوجوان مانند بزرگ سال به دنبال مدرک و دلیل هستند و شیوه فکر کردن آنان نیز مانند بزرگسالان است.

استاد حوزه علمیه تفاوت دوران نوجوانی و بزرگ سالی را مد نظر قرار داد و تصریح کرد: بزرگسال ممکن است دانش و علمی را با تجربه کسب کرده باشد اما نوجوان در مرحله نخست کسب تجربه قرار دارد.

وی با بیان اینکه در دوره نوجوانی مغز کامل می شود، عنوان کرد: در تربیت نوجوان نباید از واژه “باید” استفاده کرد، هنگامی که واژه “باید” را در تربیت نوجوان به کار می بریم به نوعی استقلال را از آنان می گیریم اما والدین باید استقلال طلبی را به شیوه درست به نوجوانان بیاموزند.

حجت الاسلام والمسلمین همتی به موضوع حجاب اشاره و خاطرنشان کرد: در تحقیقی که صورت گرفته مشاهده شده که اضطراب دختران انگلیسی بسیار زیادتر از دختران خانواده های اصیل ایرانی است، از این رو اختلال روانی اجتماعی دختران با اضطراب نیز زیاد می شود اما حجاب برای نوجوان آرامش می آورد.

وی با بیان اینکه اسلام قائل به حضور انسانی زن در جامعه است، تصریح کرد: دختر حق ندارد بگوید در صورت رعایت نکردن حجاب نباید به من نگاه کنند. تحقیقات نشان داده است بی حجابی یکی از عوامل اختلالات روانی و طلاق در جامعه است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: نوجوان قدرت بر مبنای زور را نمی پذیرد بلکه قدرت بر مبنای دلیل و منطق را می پذیرد.

وی با بیان اینکه فرزندان را باید در موضع و جایگاه مطلوب قرار دهیم، تصریح کرد: قرار دادن فرزندان در حلقه های صالحین، مساجد و یا وصل کردن نوجوانان به روحانی مساجد می تواند آنان را از بسیاری مسائل و آسیب های اجتماعی دور کرد.

حجت السلام همتی با اشاره به اینکه هیجان طلبی یکی از اقتضائات نوجوانی است، بیان کرد: انسان دارای سه بعد بینش، گرایش و رفتار ها است، نوجوانان شناخت پایینی دارند اما گرایش آنان بالا است، بنابراین باید بر روی جنبه شناخت فرزندان توجه کرد.

وی با اشاره به اینکه گرایش فرزندان را والدین و دوستان شکل می دهند، ادامه داد: نباید با گرایش های نامناسب فرزندان را به آن جهت سوق داد و اگر محبت اهل بیت (ع) را در دل های فرزندان شاخص کردیم دیگر آنان به دنبال علایق نامناسب خود نخواهند رفت.(p3)