به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا محمدی، در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر بابیان اینکه امام علی علیه‌السلام توحید را نصف دین توصیف می‌کنند، گفت: کسی که به توحید برسد نصف راه دین‌داری را پیموده است و باید نیمی دیگر را نیز بر اساس توحید طی کند.

وی توحید را به دو بخش توحید عملی و توحید نظری تقسیم کرد، افزود: در این عالم هر عملی که رخ‌داده و محقق می‌شود ریشه در یک بینش و نظر داد و در این عالم عملی محقق نمی‌شود مگر اینکه مبتنی بر یک بینش و نظر باشد. به‌عبارت‌دیگر در این عالم، عمل منفک ازنظر وجود ندارد و هر ایدئولوژی‌ای مبتنی بر یک جهان‌بینی است، همانطور که نماز خداوند در اعتقاد به باور توحیدی و اعتقاد به وحدانیت خداوند ریشه دارد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه توحید عملی مبتنی بر توحید نظری است و توحید عملی در حقیقت میوه و ثمره توحید نظری است، خاطرنشان کرد: هر نظری در عمل خود را بروز می‌دهد؛ بنابراین اگر انسانی به توحید عملی رسید می‌توان به وجود توحید نظری در او پی برد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی تصریح کرد: در تمامی آیات قرآن کریم مبحث توحید مورد تأکید قرارگرفته و در هر جا از قرآن کریم که اشاره به احدیت خداوند شده است به مبحث یکتا بودن خداوند اشاره دارد.

وی افزود: احد صفتی برای خداوند است که دو بردار نمی‌شود و معنی دوگانگی و دویت نمی‌دهد درحالی‌که شاید از معنای واحد استعمال به این شود که واحد بودن خداوند مانند واحد بودن موجودات است به همین دلیل در قرآن کریم در هر جا که صفت واحد بیان‌شده به دنبال آن صفت قهار نیز آمده تا به مردم به بفهماند که خداوند احد است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به‌اصطلاح «وحدت حقه حقیقیه» که در نهج‌البلاغه از سوی امام علی علیه‌السلام به‌کاربرده شده است، گفت: امام علی علیه‌السلام در نهج‌البلاغه می‌فرمایند که خداوند احد است ولی احدیت خداوند به معنای احد بودن و واحد بودن عددی نیست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی خاطرنشان کرد: این حدیث امام علی علیه‌السلام به این نکته اشاره دارد که ایشان به این درجه از معرفت رسیده‌اند که تمام وجود ایشان برای خداوند یکی شده است و جز خداوند را نمی‌توان در رفتار و کردار ایشان مشاهده کرده است. انسان در وجود ایشان هیچ اثری را به‌جز خداوند مشاهده نمی‌کند و این اوج توحید و موحد بودن است.