به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد عصر امروز در سخنرانی زمزم معرفت که در شبستان امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به جایگاه شهید در نگاه قرآن و دین، اظهار داشت: واژه شهید و شهادت یکی از واژه های مقدس، نورانی و دارای یک عظمت و جایگاهی در قلوب مسلمانان است و از صدر اسلام نیز افرادی که در راه خدا به شهادت می رسیدند از همان دوران این اسم از سوی خداوند متداول شد، از این رو واژه شهادت نیز به همین معنا است یعنی کسی که در راه خداوند به شهادت می رسد.

وی با بیان اینکه استعمال واژه شهید برای فردی است که در راه خداوند کشته شده است، افزود: در قرآن کریم کشته شدن در راه خدا با واژه ای مانند قتله آمده است، خداوند در آیه ای از قرآن کریم می فرماید افرادی را که در راه خداوند کشته شده اند به آنان اموات نگویید، بنابراین در قرآن واژه شهید به معنای کشته شدن در راه خداوند نیامده است اما معنای و مانند آن آمده است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: اینکه قرآن کریم افرادی را که در راه خداوند کشته شده اند اموات می نامد به معنای زنده بودن آنان است، یعنی اینکه آنان زنده اند و نزد پروردگار خود روزی می خورند، از این رو واژه شهید به معنای کنونی که در جامعه  یعنی قتیل فی سبیل الله است نیامده اما با واژه های مختلفی ز جمله خریده شدن جان انان از سوی خداوند آمده است.

وی با بیان اینکه واژه شهید در قرآن کریم به کار رفته است، تصریح کرد: واژه شهید درباره خداوند نیز در قرآن کریم به کار برده شده اما به معنای گواه است.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد عنوان کرد: شاهد بودن بر اعمال انسان ها یکی از مسائلی است که قرآن آن را مطرح می کند که باید آن را باور داشته باشیم، از این شاهدان نیز به تعبیر شهید نام برده شده است.

وی تشابه اسمی شهید به معنای گواه و شهید در راه خدا را مد نظر قرار داد و ابراز کرد: قرآن شهید آل یس را در داستانی نقل می کند که در حالی فرد شهید شده است می فرماید افرادی که برای من گریه می کنند، کاش می دانستند که خداوند برای من در این دنیا چه کارهای خوبی انجام داده و چه نعمت هایی را به من داده است، بنابراین شهید در راه خدا نیز شاهد و گواه است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه همه ائمه (ع) دارای مقام شهادت هستند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه همه ائمه (ع) به شهادت رسیده اند اما هنگامی که می گویند امام شهید منظور امام حسین علیه السلام است.

وی به معنای شهید اشاره کرد و ادامه داد: شاهد بر اعمال، به واسطه مرگ طبیعی از دنیا نرفتن و شهید در معرکه از جمله معنای شهید است، بنابراین هر سه معنا پیرامون امام حسین علیه السلام صدق می کند اما در دیگر ائمه (ع) نیز دو معنای نخست صدق می کند.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد با بیان اینکه درمقابل شهید و خاندان شهدا مسئول هستیم، تصریح کرد: فردی که به شهادت می رسد دیگر غمی در دل ندارد چرا که در راه خداوند شهید شده و با او معامله کرده است اما همه بازماندگان نسل شهدا وظایف و مسئولیت های سنگینی بر عهده دارند.

وی با اشاره به اینکه نباید آرمان های شهدا را فراموش کنیم، خاطرنشان کرد: راه شهید امانتی برای بازماندگان است از این رو کسانی که بعد از شهید می مانند در قبال حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی مسئول هستند.(p1)