به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین وحید پور عصر امروز در نشست پاسخ به پرسش های دینی (زمزم معرفت) که در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر برگزار شد، با اشاره به احکام روزه، اظهار داشت: فردی که مریض سال بوده باید فدیه یعنی ۷۵۰ گرم مواد غذایی بدهد اما فردی که عمدا روزه نگرفته است باید۶۰ روز را روزه بگیرد یا ۶۰ فقیر را سیر کند.

وی با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان باید کودکان را به روزه گرفتن تشویق کرد، افزود: باید مقدماتی را برای بچه ها از جمله تغذیه مناسب، استراحت و خواب کافی، بیداری در شب ماه رمضان بیاندیشیم تا بچه ها بتوانند روزه بگیرند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه شخص وسواس باید به دنبال برطرف کردن وسواس خود باشد، تصریح کرد: فردی که اجرای احکام شرعی و … وسواس دارد باید بداند منشاء وسواس  شیطان است، بنابراین شخص وسواس نباید به دنبال تکرار مسائل برود.

وی تاخیر انداختن خمس از سال خمسی را جایز ندانست و خاطرنشان کرد: مکلف پس از رسیدن سال خمسى لازم است خمس آن را در همان روز بپردازد و تا خمس مالش را نداده، نمى‏‌تواند در مال خود تصرف کند و اگر قبل از پرداخت خمس در آن تصرف کند، مقدار خمس آن را ضامن است.

حجت الاسلام والمسلمین وحید پور روزه و نماز راننده وسایل نقلیه را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: برخی مراجع مانند مقام معظم رهبری سفر یک روزه در یک هفته را سفر شغلی می دانند البته در سه الی چهار ماه به صورت مداوم و برخی مراجع دیگر مانند حضرت آیت الله مکارم شیرازی سه روز در هفته را سفر شغلی می دانند که در این صورت نماز شکسته و روزه قضا می شود.

وی به استفاده از ماهواره در خانوادها اشاره و عنوان کرد: مواردی است مراجع بیان می کنند که نگهداری از ماهواره در خانه اشکال ندارد و آن هنگامی است که افراد از آن استفاده مجاز کنند و دوم اینکه برای خانواده استفاده سو نداشته باشد، در غیر این صورت طبق قانون نگهداری ماهواره در خانه تخلف است و تخلف از قوانین جایز نیست.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه پرداخت زکات موجب برکت بخشیدن به مال و ثروت می شود، بیان کرد: همانطور که پرداختن زکات سبب برکات و فراوانی نعمت می شود نپرداختن آن هم عکس العمل شدید دارد که سلب برکت و کمبود نعمت یکی از آنهاست.(p2)