به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عرفان شب گذشته در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر با اشاره به اینکه انسان نباید به دنبال مطالب غیرمفید باشد، اظهار داشت: چالشی که امروز گریبان گیر جهان است، بمباران مطالبی بوده که برای انسان‌ها مفید نیست اما برخی به دنبال جست‌وجوی این‌چنین مطالبی هستند، قرآن کریم نیز در این رابطه می‌فرماید نسبت به آگاهی‌هایی که مفید نیست تجسس نکنید.

وی به اقسام علم اشاره کرد و افزود: علم به سه دسته تقسیم بندی می شود، ازجمله علمی که کسب آن واجب است، مانند فردی که بدون دانش فقه تجارت کند به رباخواری فرو می‌رود.علومی که دانستن آن ضرر دارد و علومی که دانستن و ندانستن آن فایده‌ای ندارد، از دیگر دسته های علم است.

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: یکی از معرفت‌های لازم برای انسان این بوده که باید خداوندی را که منشأ تمام هستی است بشناسد، اگر ما خداوند را نشناسیم نمی‌توانیم سرمایه حیات را بشناسیم.

وی تأکید کرد: شناخت خداوند زمان و قدرت می‌خواهد اما اهل‌بیت (ع) روش‌هایی ارائه کرده‌اند به وسیله آن می‌توان به‌راحتی خداوند را شناخت، اگر فردی خود را بشناسد می‌تواند خداوند را بشناسد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عرفان به یکی از راه‌های خداشناسی اشاره و ادامه داد: فردی که اعضای بدن خود و نقش آنان را نشناسد در بندگی خدا ناقص و ناتوان است، انسان باید نقش اعضا و وظایف آنان را بداند.

وی یکی دیگر از راه‌های خداشناسی را موردتوجه قرارداد و تصریح کرد: برخی مواقع گره‌ها و مشکلاتی در زندگی انسان رخ می‌دهد که به دست هیچ فردی قابل‌حل نیست، اما بدون آنکه انسان بداند توسط خدا حل می‌شود  چراکه این امور و مشکلات فقط به دست خداوند قابل‌بازگشایی است.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: نشانه یابی در جهان هستی پیرامون خداشناسی یکی دیگر از راه‌های شناخت خداوند است، درواقع انسان باید از هر چیزی اعم از سلول‌ها و اتم‌ها گرفته تا کهکشان‌ها پی به وجود خداوند ببرد.(p2)