به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم عصر امروز در شبستان امام خمینی(ره) در جمع زائران حرم مطهر با اشاره به اینکه بر اساس تفسیر آیه ۶۹ سوره مبارکه نسا پاداش اطلاعت از خدا و رسول او هم‌نشینی با انبیا و اولیای الهی است، اظهار کرد: هم‌نشینی دارای مراتب مختلفی است، گاهی هم‌نشینی در بالاترین مرتبه همانند ارتباط مربی با شاگردان یا پدر با فرزندان است که منظور قرآن کریم در این آیه این نوع هم‌نشینی‌ها بوده است.

وی از تفسیر آیه ۹۷ سوره مبارکه نساء یاد کرد و افزود: سؤال پس از مرگ یکی از سخت‌ترین مراحل سفر آخرت است؛ افراد بعد از قبض روح شدن مورد سؤال ملائکه قرار می‌گیرند و در مورد کتاب، امام، چگونگی گذراندن عمر، مسیر به دست آوردن مال و شیوه انفاق آن از همگان سؤال می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: اگر فردی به فردی که از نظر معارف دینی ضعیف است کمک کند در هنگام مرگ، خداوند متعال به او تلقین می‌کند که در جواب فرشتگان بگوید خداوند رب، پیامبر اسلام(ص) رسول، حضرت علی علیه‌السلام ولی، کعبه قبله، قرآن مایه نشاط و مؤمنان برادران او هستند.

وی با بیان اینکه بر اساس آیه ۱۲۳ سوره نساء بهشت رفتن با آرزوپردازی مسیر نمی‌شود، گفت: خداوند متعال در این آیه می‌فرمایند که امور با آرزوپردازی نتیجه‌بخش نخواهند بود و هر کس کار زشتی انجام دهد مجازات کار خود را خواهد چشید.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با تاکید بر اینکه بهشت رفتن نیازمند تلاش و کوشش است، عنوان کرد: ناامیدی از رحمت خداوند، کشتن انسان بی‌گناه، رعایت نکردن حقوق پدر و مادر، خوردن مال یتیم از روی ظلم، زنا، لواط، دزدی، سوگند دروغ، کم‌فروشی و ربا از جمله گناهان کبیره هستند که باید برای رسیدن به بهشت از آن‌ها دوری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس فتوای رهبر انقلاب اسلامی زیر سؤال بردن اصل نظام اسلامی به علت برخی نارسایی‌ها گناه کبیره است به همین علت باید از تضعیف ارکان نظام و قوای سه گانه پرهیز کرد هر چند نقد منصفانه کاربرد و جایگاه خود را دارد.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین شاهدان روز قیامت پیامبران هستند، مطرح کرد: بر اساس تفسیر آیه ۴۱ سوره نسا روز قیامت از هر امتی شاهدی حاضر می‌شود و حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله شاهد امت آخرالزمان خواهند بود.

وی با بیان اینکه دادگاه قیامت نیز همانند دیگر دادگاه‌ها شهود، قاضی و متهم دارد، عنوان کرد: پیامبر اسلام(س) از مهم‌ترین شهود این دادگاه است به همین علت این شاهد ناظر بر اعمال و رفتاری است که باید نسبت به آن‌ها شهادت دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با تاکید بر اینکه اعمال مردم به صورت مستمر بر پیامبر اسلام(ص) عرضه می‌شود، اظهار کرد: باید از گناه در محضر ایشان حیا کرد و از اعمال ناشایستی که موجب ناراحتی ایشان می‌شود پرهیز کرد.(p1)