به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری در سومین شب از لیالی قدر در حرم کریمه اهل‌بیت(س) با اشاره به نگرانی حضرت آدم علیه‌السلام درباره زندگی در زمین نسبت به خود و فرزندانش گفت: خداوند در پاسخ به این نگرانی این پیامبر الهی بیان داشت که برای شما چراغ هدایتی قرار داده‌ام که اگر به آن تمسک ورزید، گمراه نمی‌شوید و شیطان در شما راهی پیدا نمی‌کند.
وی افزود: اگر این نور هدایت در دل انسان تابیده شود و در پرتوی این ذکر حرکت کند، به وسعت می‌رسد و همه تنگناها برای او واسع می‌شود. انسانی هم که از این ذکر دور شود، بصر و بصیرت خود را در دنیا و آخرت از دست می‌دهد.
عضو خبرگان رهبری بابیان این‌که خداوند از ائمه در قرآن کریم به‌عنوان نور و آیات الله نام‌برده است، گفت: اگر کسی از این آیه اعراض و از آن غفلت کند، در دنیا تنها شده و موردتوجه قرار نمی‌گیرند. خداوند در آیه ۴۰ سوره اعراف بیان می‌دارد که آنان که استکبار به آیات ما (امام) می‌کنند و در برابر آنان جایگاهی برای خود قائل‌اند و از آنان روی برمی‌دارند، درهای آسمان بر آن‌ها بسته می‌شود و وارد بهشت نمی‌گردند.
وی امامان را باب و راه رسیدن به توحید دانست و گفت: خداوند امامان را درهایی به روی بشر قرار داده است که از آن طریق وارد وادی توحید شوند. کسی که از وادی ولایت امامان روی به خدا آورد، تمامی گناهانش بخشیده می‌شود، ازاین‌رو باید از این باب با تواضع نسبت به ائمه وارد شد و در این مسیر با امام معصوم همراه شد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرباقری شاکران و رهروان امامان را از ابرار عنوان کرد و ادامه داد: امام، صراط الله است؛ اگر کسی در این صراط قرار بگیرد، مورد نعمت الهی قرار می‌گیرد و هیچ‌گاه جزو گمراهان نمی‌شود.
وی امام را در لسان قرآن، وجه باقی خدا عنوان کرد و گفت: اگر انسان در تمام عمرش، توجه روح و جسمش را به ائمه قرار دهد، از نجات‌یافتگان است. امام میزان حقیقی است که هرچه بخواهند بسنجند، بر اساس آن می‌سنجند.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی بابیان این‌که در روز قیامت همه موازین بر هم می‌خورد، تنها افرادی که در مسیر ائمه حرکت کرده و بر میزان اهل‌بیت(ع) خود را سنجیده باشند، در وادی نور و خدا خواهند بود. امام کلمه نوری است که خدا نازل کرده است که هرکه قلبش را به آن نورانی کند، تمام عوالم غیب خود را مشاهده می‌کنند.
وی با اشاره به وجود آیات فراوانی در قرآن کریم درباره امامان معصوم افزود: امام کلمه جامعه و تامه است که تمامی خصوصیات نیک به نحو جمع در آن‌ها وجود دارد. ممکن است انسان جلوه‌ای از ویژگی‌ها و شئون امامان باشد، ولی کسانی که به امامان نزدیک می‌شوند، به‌اندازه ظرف وجودی خود مزین به همه صفات ائمه می‌شوند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرباقری در ادامه درباره وظایف انسان‌ها نسبت به امامان گفت: خداوند در برابر امامان از ما شکرگزار بودن، اطاعت کردن و محبت داشتن نسبت به این نعمت را خواسته است، چراکه تمام رحمت و هدایت الهی برای بندگان در امامان خلاصه می‌شود.
وی بابیان این‌که تسلیم بودن در برابر امامان و همراه بودن با آن‌ها وظیفه دیگر مردم در برابر امامان است، گفت: انسان باید نسبت به هر اقدامی که امام انجام می‌دهد، راضی و به آن اطمینان داشته باشد.
عضو خبرگان رهبری شب قدر را شب تجلیل عهد با امام معصوم(ع) عنوان کرد و گفت: امشب جایگاه جبهه حق و جبهه باطل مشخص و تمامی مقدرات این دو جبهه رقم‌زده می‌شود. در این شب تنها در جبهه حق بودن کافی نیست، بلکه انسان باید از خدا بخواهد که با شهدا همراه و زمره علیین قرار داشته باشد.
وی ادامه داد: امشب، شبی است که امام زمان با یک نگاه و اشاره‌ای می‌تواند مسیر زندگی انسان‌ها را تغییر دهد. ما وظیفه‌داریم که خود را از جبهه باطل دور کرده و به درجات عالی جبهه حق برسیم تا صفات امام را در خود ایجاد کنیم.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرباقری بابیان این‌که انسان به هراندازه که به امام زمان برسد و نور امامت در قلبش تابیده شود، توانسته شب قدر را درک کند. علامت درک شب قدر آرامش است که از سوی امام معصوم برای مؤمنان رقم‌زده می‌شود.
وی شب قدر را شب مشاهده دست امامت در امور و رسیدن به اطمینان و رضای الهی دانست و گفت: کسی که در این شب به اطمینان نرسد، همواره دچار اضطراب و ناآرامی هستند.