به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس اسکندری شامگاه امروز در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم که در تالار جلسات پژوهشگاه علامه طباطبائی حرم مطهر برگزار شد با اشاره به این‌که آسیب‌های هیئات مذهبی از کانال ستاد شئون همواره رصد می‌شود، اظهار داشت: ستاد شئون از مجموع ۲۰ دستگاه فعال اجرایی در استان قم شکل‌گرفته که هرکدام از اعضا بر اساس هویت‌سازمانی خود پیگیر اهداف این ستاد هستند.

مدیر اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی قم بابیان این‌که کنش‌های مذهبی در دو حوزه رصد می‌شود، گفت: مطالعه در حوزه آسیب‌های محتوایی و شکلی از اقداماتی است که ستاد شئون در حوزه نظارتی خود دنبال می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اسکندری به بررسی برخی از آسیب‌های رایج در هیئات مذهبی پرداخت و ابراز داشت: پرداختن  به‌صرف مفهوم عزا و دوری از تأمل در رسالت‌ها و اهداف قیام عاشورا از مهم‌ترین آسیب‌هایی است که هیئات مذهبی را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

وی ادامه داد: هیئات مذهبی در اجرای مناسک عزاداری فقط به جنبه‌های ملکوتی اهل‌بیت علیهم‌السلام توجه داشته و از ابعاد ملکی و الگویی این شجره طیبه غافل مانده‌اند.

مدیر اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی قم استفاده از برخی از رفتارها و محتوای غیر مستند را از دیگر آسیب‌های رایج در هیئات مذهبی دانست و ابراز داشت: برخی از هیئات مذهبی مبتلابه حدود تفریط شده و در ادبیات خود بعضاً اهل‌بیت را شخصیت‌های منفعل در برابر جریان‌های زمان توصیف می‌کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اسکندری به ترویج ادبیات انقلابی و آموزه‌های نظام اسلامی به‌عنوان یکی از بایدها در بین هیئات مذهبی اشاره کرد و گفت: برخی از آسیب‌های شکلی همچون طبالی و پوشیدن البسه رنگی شناسایی و از هیئات مذهبی خواسته‌شده که از چنین اقداماتی خودداری کنند.

گفتنی است حجت‌الاسلام‌والمسلمین صفر فلاحی طی سخنانی در این شورا از آسیب رساندن صداهای غیرمعمول ابزارآلات هیئتی به بنای تاریخی حرم خبر داد و گفت: هیئات مذهبی با رعایت شئون اسلامی از ایجاد این اصوات جلوگیری و زمینه حفظ میراث اسلامی بناهای حرم مطهر کوشا باشند.