به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی شب گذشته در محفل سخنرانی حرم مطهر که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد اساس حیات انسان را حقیقت روح توصیف کرد و اظهار داشت: روح حقیقت وجودی انسان است.

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه بابیان این‌که روح در رویای صادقه مرزهای زمان و مکان را می‌شکند، ابراز داشت: شیعه معتقد است که در مسئله زیارت خطاب سلام زیارت‌نامه متوجه ساحت روح معصوم است، این در حالی است که به دلیل توجه روح به مدفن بدن، زیارت قبور اهل‌بیت علیهم‌السلام توصیه‌شده است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها بابیان این‌که قرآن کریم در موارد متعدد سخن گفتن انبیاء الهی با اموات را مطرح  کرده است، عنوان داشت: خداوند متعال درآیات ۲۰ تا ۲۷ سوره یس به جریانی اشاره فرموده است که در پایان آن قرآن کریم از سخن او در عالم دیگر مطلبی را نقل کرده است.

وی ادامه داد: در پایان این آیات آمده است «قِيلَ ادْخُلِ الْجَنَّةَ قَالَ يَا لَيْتَ قَوْمِي يَعْلَمُونَ* بِمَا غَفَرَ لِي رَبِّي وَجَعَلَنِي مِنَ الْمُكْرَمِينَ؛ (و به این مرد با ایمان پس از کشته شدن، در عالم برزخ) گفته شد: بیان داخل بهشت شو، گفت: ای‌کاش ملّت من هم (از این نعمت بزرگ) آگاه بودند.* به اینکه پروردگارم مرا آمرزید و از کرامت یافتگان قرارم داد.»

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با تأکید بر این‌که ریشه شبهات وهابیت در جریان زیارت این است که می‌گویند نمی‌توان با میت سخن گفت، اظهار داشت: سخن گفتن با میت علاوه بر این‌که در قرآن کریم به صحت آن تصریح‌شده است، در سیره نبوی نیز گزارش‌شده است تا جایی که در صحیح بخاری دراین‌باره حدیثی نقل‌شده است.

وی ادامه داد: صحیح بخاری از کتب معتبر اهل سنت است در جلد ۵ این کتاب آمده است: بعد از پایان جنگ بدر و دفن شهدای مسلمانان پیامبر دستور داد که کشتگان مشرکین را در چاهی بریزند. وقتی اجساد آنان در چاه قرار گرفت، پیامبر گرامی اسلام آنان را یک‌یک به نام صدا زد و فرمود: ای ابوجهل، عتبه، شیبه، امیة! آیا آنچه را که پروردگار شما وعده داده بود، حق و پابرجا یافتید؟ من آنچه پروردگارم وعده داده بود، حق و حقیقت یافتم .در این موقع گروهی از مسلمانان گفتند: آیا کسانی را که مرده‌اند، صدا می‌زنید؟ پیامبر فرمود «والذی نفسی بیده ما أنتم بأسمع لما أقول منهم ولکنهم لایقدرون أن یجیبوا؛ قسم به کسی که جانم در دست او است! شما شنواتر از آن‌ها به آنچه می‌گویم نیستید، اما آن‌ها نمی‌توانند پاسخ دهند».

کارشناس معارفی حرم مطهر بابیان این‌که در سیره امامان معصوم نیز سخن گفتن و ارتباط با میت بیان‌شده است، گفت: در روایتی آمده است که امام صادق علیه‌السلام با ابوحنیفه غذا می‌خوردند در پایان جمله‌ای از امام صادر شد که اعتراض ابوحنیفه و اتهام شرک وی نسبت به امام را برانگیخت و امام در پاسخ او برای سخن خود به آیه‌ای از قرآن کریم استناد فرمودند.

وی ادامه داد: در این روایت بیان‌شده است که «فلما رفع الصادق (عليه السلام) يده من أكله قال: الحمد لله ربّ العالمين، اللهم هذا منك، ومن رسولك (صلى الله عليه وآله)؛ فقال أبو حنيفة: يا أبا عبدالله، أجعلت مع الله شريكاً؟ فقال له: ويلك، فإنّ الله تعالى يقول في كتابه (وما نقموا إلاّ أن أغناهم الله ورسوله من فضله)(توبه /۵۹)» روایت در ادامه نقل کرده است وقتی امام چنین پاسخی از قرآن اقامه فرمودند ابوحنیفه ساکت و اظهار پیشمانی کرد.(p3)