به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت معصومه سلامالله علیها، كارگروه اجتماعی و فضای مجازی اجلاسيه آستان های مقدس و بقاع متبركه ایران اسلامی روزهای ۵ و ۶ تیر با حضور نمایندگان این اعتاب مقدس به میزبانی مدیریت خبر و رسانه آستان قدس رضوی برگزار شد.
در این نشست هماندیشی انتقال تجربیات حاضران در استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای نشر و تبلیغ معارف دینی به ویژه آموزههای مکتب اهلبیت(ع) انجام و اجرای اقدامات مشترک در فضای مجازی برای رسیدن به نتایج مطلوبتر مطرح شد.
سعید سیاهلویی مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین سید مرتضی موسویان رئیس اداره رسانه و فضای مجازی آستان مقدس کریمه اهلبیت(س) در این نشست حضور داشتند و به ارائه گزارشی از فعالیتهای این آستان مقدس در فضای مجازی پرداختند.
مدیر خبر و رسانه آستان قدس رضوی در این نشست بر لزوم بهرهگیری از ظرفیتهای سخت افزاری و نرم افزاری رسانهای آستانهای مقدس با ارائه راهکارهای کاربردی، همکاریهای مشترک میان آستانهای مقدس در حوزه تولید محتوای رسانهای و تبادل تجربیات رسانهای تأکید کرد.
حسن دستپروری افزود: همافزایی مجموعههای رسانهای اعتاب مقدس میتواند گامی مهم و تأثیرگذار در راستای گسترش و تقویت معارف ائمه اطهار(ع)، مقابله با هجمهها و شبههافکنیهای دشمنان در فضای مجازی و شبکههای ماهوارهای باشد.
وی با بیان اینکه همافزایی و هم سویی و تعاملات رسانههای اعتاب مقدسه میتواند موجبات تحقق اهداف فرهنگی عالی این آستانهای مقدس شود، عنوان کرد: در آستانه گام دوم انقلاب اسلامی اعتاب مقدس باید وظایف خود را مطابق با بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه فعالیتهای فرهنگی و دینی ایفا کنند و در این میان نقش رسانههای انکار ناپذیر است.
در ادامه این جلسه سعید سیاهلویی، مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات حرم مطهر حضرت معصومه سلامالله علیها با اشاره به اینکه برای تقویت کارگروه اجتماعی و فضای مجازی اجلاسیه آستانهای مقدس باید دو کمیته زیر ساخت و تولید محتوا تشکیل شود، اظهار کرد: همچنین برای همافزایی میان آستانهای مقدس ایران اسلامی باید زیر ساختهای لازم توسط اعضای این کارگروه در راستای برقراری ارتباطات قوی تر و تعاملات بیشتر فراهم شود.
لزوم تولید محتوای رسانهای با توجه به نیاز مخاطبان
مهدی دانش آشتیانی مدیر هنر و رسانه مسجد مقدس جمکران در بخش دیگر از این نشست با بیان اینکه دو موضوع در خصوص تولیدات رسانهای آستانهای مقدس ایران اسلامی مطرح است، اظهار کرد: نخستین موضوع تولیدات فراوان رسانهای است و یکی از عیوب در حوزه تولیدات رسانهای عدم تناسب این محتوا با نیاز مخاطبان بوده، باید در آستانهای مقدس در حوزه تولیدات رسانهای به نیازهای مردم توجه شود.
وی به سطح تعاملات آستانهای مقدس ایران اسلامی با رسانه ملی اشاره کرد و گفت: سطح تعامل آستانهای مقدس ایران اسلامی با رسانه ملی صرفاً ارسال تولیدات رسانهای و پخش آنهاست و متأسفانه با توجه به نیاز جامعه بر اساس نیاز مخاطب برنامهریزیهای کافی نیست.
مدیر هنر و رسانه مسجد مقدس جمکران بر راهاندازی شبکه انتشار مخاطب میان آستانهای مقدس ایران اسلامی، ایجاد همکاری مشترک در بخش تولید محتوا با محوریت نقش ائمه معصومین(ع) در زندگی مردم و تولید محتوا بر حسب نیاز مردم توسط آستانهای مقدس تأکید کرد.
مصطفی آجرلو مدیرکل ارتباطات و تبلیغات آستان مقدس عبدالعظیم حسنی(ع) در این جلسه با تأکید بر اینکه زیارت یک مقوله بسیار جدی است و باید آستانهای مقدس نسبت به این موضوع به یک درک و فهم مشترک برسند، بیان کرد: توجه به موضوع زیارت باعث خودسازی و رشد روحی انسان میشود و صرفاً به عنوان یک کلمه نباید به آن نگاه کرد.
وی جریان سازی و هویت سازی را دو موضوع کاملاً اساسی و کاربردی در تعاملات رسانهای اعتاب مقدس دانست و بر تولید محتوای رسانهای از سوی آستانهای مقدس ایران اسلامی ویژه مخاطبان عام و خاص در فضای مجازی با هدف انتقال معارف ناب اهلبیت(ع) در سطح جهان اسلام تاکید کرد.
همچنین عباس کربلایی کارشناس مسئول پایگاه دادههای معاونت بین الملل بعثه مقام معظم رهبری در این نشست، گفت: اعتاب مقدسه حسینی(ع) و عباسی(ع) از تجربیات رسانهای ارزشمندی برخوردار هستند از همین رو بعثه مقام معظم رهبری برای برقراری ارتباط میان آستانهای مقدس ایران اسلامی با این دو عتبه مقدس با هدف تبادل تجربیات رسانهای، میتواند ایفای نقش کند.
گفتنی است؛ اعضای «کارگروه اجتماعی و فضای مجازی اجلاسیه آستانهای مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی» پس از پایان این نشست از زیرساختهای فنی و نرمافزاری آستان قدس رضوی در حوزه رسانه بازدید کردند.