به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت معصومه سلام‌الله علیها، صحبت را با این سؤال آغاز می‌کنیم که حال و هوای خادمان حرم در ایام بسته بودن در حرم مطهر چگونه بود؟ اما برای پاسخ گفتن به این سؤال از مدح جایگاه حضرت معصومه سلام‌الله علیها آغاز می‌کند و می‌گوید: جایگاهی که کریمه اهل‌بیت(س) در فرهنگ دینی و اعتقادات ما دارد بسیار ویژه‌ است.

بهشت؛ پاداش زیارت یک بانو

وی ادامه داد: کلام امام صادق علیه‌السلام است که فرمود: «آگاه باشید برای خدا حرمی است که مکه است، برای رسول‌الله(ص) حرمی است که آن مدینه است، برای امیرمؤمنان حرمی است که آن کوفه است و برای ما اهل بیت حرمی است و آن قم است. در آینده خانمی از اولاد ما در آنجا دفن خواهد شد که هر کس او را زیارت کند بهشت بر او واجب می‌شود.» در واقع این پیشگویی امام صادق علیه‌السلام در خصوص حضور حضرت معصومه سلام‌الله علیها در شهر قم و ثواب زیارت آن حضرت که بهشت برین است، جایگاه و عظمت وجودی این بی‌بی بزرگوار را نشان می‌دهد.

این خادم حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه در روایات مختلفی از زبان چهار امام معصوم یعنی امام رضا علیه‌السلام، امام صادق علیه‌السلام، امام کاظم علیه‌السلام و امام جواد علیه‌السلام عظمت وجودی این بی‌بی بزرگوار بیان شده است، تصریح کرد: امام هشتم(ع) فرموده‌اند: «هر فرد معصومه را در قم زیارت کند همانند این است که مرا زیارت کرده است.» جوادالائمه علیه‌السلام نیز فرمودند: «مَنْ زارَ قَبْرَ عَمَّتی بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ؛ کسی که قبر عمه‌ام را در قم زیارت کند، بهشت برای اوست.»(کامل الزیارات، صفحه ۵۳۶).

فداها؛ ابوها

مطهری به روایتی در خصوص علم و دانش حضرت معصومه سلام‌الله علیها نیز پرداخت و گفت: در روایتی آمده است که عده‌ای برای مطرح کردن سؤالات شرعی نزد امام موسی کاظم علیه‌السلام رفتند اما ایشان تشریف نداشتند. حضرت معصومه سلام‌الله علیها سؤال‌های آنها را دریافت و پاسخ دادند. این افراد در بازگشت با امام مواجه شدند و عنوان کردند که سؤال‌هایی داشتیم که دخترتان پاسخ دادند. وقتی امام پاسخ‌ها را ملاحظه کردند سه بار فرمودند: «فداها ابوها، فداها ابوها، فداها ابوها».

وی ادامه داد: از جمله عظمت‌های وجودی این بی‌بی بزرگوار زیارت‌نامه آن حضرت است. در بین فرزندان ائمه معصومین(ع)، سه زیارت نامه از زبان معصوم داریم که یکی زیارتنامه حضرت عباس علیه‌السلام است که از امام صادق علیه‌السلام نقل شده است، دومی زیارتنامه حضرت علی اکبر علیه‌السلام است که در ضمن زیارت عاشورا بیان شده و سومی زیارتنامه حضرت معصومه سلام‌الله علیها است. شخصی از اصحاب خدمت امام رضا علیه‌السلام رسید، ایشان فرمودند که قبری از ما نزد شما است. آن فرد گفت: منظور شما قبر فاطمه بنت موسی است؟ که امام رضا علیه‌السلام فرمود. بله و بعد نحوه زیارت حضرت معصومه سلام‌الله علیها و زیارتنامه حضرت را بیان کردند.

تحقق زیارت ۱۴ معصوم با زیارت حضرت معصومه(س)

این خادم حرم کریمه اهل‌بیت(س) به بیان عظمت زیارتنامه حضرت پرداخت و گفت: در این زیارتنامه در واقع ۱۴ معصوم را زیارت می‌کنیم و در آن به نحوی ائمه(ع) مورد خطاب قرار گرفته‌اند که گویی وقتی روبه‌روی حرم حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها ایستاده‌ایم در مقابل قبور ۱۴ معصوم ایستاده‌ایم و سلام می‌کنیم. یعنی وقتی به زیارت قم می‌رویم در واقع به زیارت ۱۴ معصوم می‌رویم و این بسیار سخت بود که مردم از زیارت حرم فردی با چنین عظمت وجودی در یک مقطع زمانی محروم باشند.

وی افزود: بنده توفیق دارم شب جمعه‌ها خادم حرم اهل‌بیت(ع) باشم. در میان خادمان حرم کفش‌دارها بیش از دیگر خادمان به صورت چهره به چهره با زائران در ارتباط هستند و من این توفیق را دارم؛ شب‌های جمعه این حرم همیشه همانند شب‌های قدر پر از جمعیت بود و مردم از اقصی نقاط دنیا به این حرم می‌آ‌مدند. به نظر من شرایطی که اکنون به وجود آمده یک امتحان الهی برای ما است که قدر نعمت‌هایمان را بدانیم. بودن در جوار حرم کریمه اهل‌بیت(س) و تجربه لذت و حلاوت زیارت ایشان نعمت بزرگی بود که به یکباره قطع شد و بسیاری این تلنگر را حس کردند که باید متوجه این نعمت بزرگ باشیم.  

مطهری حال خود و سایر خادمان در نبود زائران در حرم را دردناک توصیف کرد و گفت: اگرچه ما می‌توانستیم وارد حرم شویم و زیارت کنیم اما با احترام به قوانین وضع شده هر صبح در کنار درب حرم به نیابت از همه حق‌داران زیارت‌نامه‌ می‌خواندیم و حال خودمان و مشکلات مردم و کشور را عرضه می‌‌کردیم و می‌گفتیم که بی‌بی جان شما و برادرتان صاحب این مملکت هستید. خودتان این مسئله را تدبیر کنید و از خدا بخواهید این بلا دفع شود و این دوران بسیار سخت، به اتمام رسد. اکنون صحن‌ها باز شده و در حرم باز است و از دور می‌توان ضریح را دید؛ امیدواریم این گرفتاری رفع شود و مردم بتوانند در این بارگاه دست به دامان این وجود پاک و مطهر شوند.  

مطهری با اشاره به اینکه افرادی که می‌دانستند ما خادم حرم هستیم همیشه التماس دعا دارند و ما هم وظیفه داریم به نیابت از همه افرادی که تلفنی و یا حضوری التماس دعا داشتند زیارت کنیم، اظهار کرد: اهل‌بیت(ع) وظیفه هدایت کل بشریت را بر عهده دارند به همین دلیل ما خادمان حرم به نیابت از همه بشریت و تمام محبان و افرادی که در راه اعتلای مکتب اهل‌بیت(ع) قدم برمی‌دارند زیارتنامه می‌خوانیم.

وی از حال عجیب مردم و خادمان حرم در روزی که در حرم باز شد گفت و افزود: اگر چه طی این مدت در حرم بسته بود اما با عنایت ائمه(ع) دل همه به نحوی در حرم‌ها بود و به لطف و عنایت خدا رویش ویژه‌ای در بین مردم در توجه به اماکن مقدس و توسل به اهل بیت(ع) و تقریب به درگاه خداوند ایجاد شده بود و ما این را حس می‌کردیم و امیدواریم خداوند توفیق دهد که با رفع این مشکلات مردم باز هم بتوانند در کنار ضریح حرم‌های مطهر حضور پیدا کنند و از این پس حق این اماکن مقدس را بیش از پیش به جا آورند.

مصاحبه: ایکنا