به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قمی شب گذشته طی سخنانی در حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه نگاه شیعه به امامت با نگاه دیگران بسیار متفاوت است، ابراز کرد: آنچه ما از قرآن در مسأله امامت یاد گرفتیم این است که امام باید از جانب خدای متعال تعیین شود.

وی با بیان اینکه در داستان حضرت ابراهیم(ع) خدا می‌فرماید من تو را امام قرار دادم، گفت: در داستان غدیر هم خدا به پیامبر(ص) می‌فرماید آنچه از جانب خدا در موضوع امامت به تو رسیده را ابلاغ کن، بنابراین مردم نمی‌توانند خودشان امام را انتخاب کنند زیرا امام باید عالم‌ترین، عادل‌ترین و شجاع‌ترین مردم باشد.

سخنران حرم بانوی کرامت با اشاره به اینکه در کتاب «عیون اخبار الرضا» امام رضا علیه‌السلام هفتاد ویژگی را برای امام بیان کرده‌اند، اظهار کرد: فرق دوم امامت از دیدگاه شیعه و اهل سنت این است که ما می‌گوییم امام باید ممتاز باشد و از بقیه مردم برتر باشد ولی اهل سنت تعریف معروفشان از امامت این است که امامت ریاست عمومی در امور دینی و دنیوی است و مردم باید او را انتخاب کنند.

وی بیان کرد: یکی از علمای اهل سنت در کتاب التمهید می‌گوید در مورد امام عدالت شرط نیست و اگر امام فاسق، ظالم، قاتل و حتی غاصب اموال مردم باشد برکنار نمی‌شود زیرا مردم خواسته‌اند؛ این تعریف از امامت مانند ریاست جمهوری امروزی آمریکاست که مردم اگر به فردی رأی دادند دیگر خلع نمی‌شود تا دوره‌اش تمام شود.

حسینی قمی افزود: در نامه ۷۰ نهج البلاغه بیان شده است که جنگ جمل که تمام شد مروان خدمت امام علی علیه‌السلام آمد و امام حسن علیه‌السلام و امام حسین علیه‌السلام را شفیع قرار داد و خواست دوباره دست بیعت دهد؛ ولی امیرالمؤمنین(ع) خودداری کردند و فرمودند این دست، دست خیانت و حیله است و نیازی به بیعت با تو ندارم ولی همین مروان در آینده به خواست مردم، خلیفه مسلمین می‌شود.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از علمای اهل سنت کتابی دارد با عنوان تاریخ خلفاء و در آن کتاب می‌نویسد عبدالملک مروان وقتی به خلافت رسید در اولین سخنرانی خود گفت ای مردم اگر فردی من را به تقوا دعوت کند با شمشیر گردنش را می‌زنم؛ یکی از علمای اهل سنت می‌گوید اگر امامی را که مردم انتخاب کردند ظالم شد تنها وظیفه مردم موعظه و نصیحت او است و حق برکناری او را ندارند.

سخنران حرم کریمه اهل‌بیت(س) زیارت جامعه کبیره را بالاترین سند امام شناسی دانست که حدود ۲۰۰ ویژگی را برای امام بیان کرده است، گفت: در تعریف شیعه در مورد امام، سن و سال مطرح نیست و بسیاری از امامان شیعه مانند امام جواد علیه‌السلام در سنین پایین به امامت رسیده اند زیرا ویژگی‌های امام از جمله علم امام اکتسابی نیست بلکه علم لدنی است که خداوند در وجودشان گذاشته است.

وی در پاسخ به این شبهه که چگونه یک کودک می‌تواند امامت یک جامعه را به عهده گیرد، اظهار کرد: کودک بودن دلیل بر ناتوانی در امامت نیست و خداوند در قرآن می‌فرماید حضرت عیسی در گهواره سخن گفت و خود را نبی خدا معرفی کرد و در مورد حضرت یحیی فرموده است که ما در کودکی او را به نبوت برگزیدیم؛ بنابراین هیچ استبعادی ندارد که امام جامعه کودک باشد.