به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلامالله علیها، ۲۳ ربیع الاول سالروز ورود با برکت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به شهر مقدس قم آثار و برکات زیادی را به دنبال داشته است که این آثار و برکات از دو منظر قابل بررسی است.
از یک طرف بانویی مطرح است که پدرشان موسی بن جعفر علیه السلام امام هفتم شیعیان با دیدن علم ایشان فرمودند پدر به فدایش و تنها امام زاده ای است که چهار امام معصوم سفارش به زیارتش را کرده اند و بهشت را بهای زیارت عارفانه آن حضرت قرار داده اند و از طرف دیگر به شهری وارد شده است که خاکش تقدس دارد و در روایت است که در شب معراج، پیامبر(ص) به شیطان که در این سرزمین کمین کرده بود دستور دادند که «قم» یعنی برخیز و از این سرزمین برو؛ که برخی وجه تسمیه قم را هم همین روایت عنوان کرده اند؛ بنابراین خاک قم مقدس است و در روایت است که شهر قم جای پای چبرئیل امین و آشیانه آل محمد صلوات الله علیه و آله است.
۲۳ ربیع الاول سالروز تلاقی دو گوهر عرشی و فرشی است که برکت این تلاقی تاریخ اسلام را متحول کرده و پیامدهایش اسلام را زنده نگه داشته است و رویشهایش انقلابی را به وجود آورده است که وعده حکومت مستضعفان بر زمین را نوید می دهد و تا ظهور منجی عالم بشریت و تحقق وعده بر حق الهی ادامه خواهد داشت.
همواره در طول تاریخ، اگرچه که به گواه قرآن پادشاهان و ملوک به هر منطقه ای وارد شدند در آن فساد کرده اند و بعد از خود ویرانی به جای گذاشته اند، اما ورود اولیاء خدا به هر سرزمینی با برکت و آبادانی همراه بوده و حتی بعد از وفات و یا شهادت اولیاء خدا قبر شریفشان مرکز دوستداران و سبب خیر و برکت برای ساکنان آن منطقه و شهر بوده است.
همانطور که ورود پیامبر گرامی اسلام به شهر یثرب آن شهر را که مرکز اختلاف دو طایفه اوس و خرزج بود به شهر وحدت و برادری مسلمانان و مرکز تمدن عظیم اسلامی در صدر اسلام تبدیل کرد و همانطور که ورود امیرالمؤمنین(ع) شهر کوفه را که یک پایگاه و مقر نظامی بود به شهر فرماندهی اسلام و مرکز حکومت اسلامی تبدیل کرد و هزاران نمونه دیگر از ورود اولیاء الهی به سرزمینهای مختلف، ورود حضرت معصومه سلامالله علیها به شهر مقدس قم نیز مهاجرت بسیاری از امام زادگان، محدثان و اولیاء الهی را به ایران و مخصوصا به شهر مقدس قم به دنبال داشت و این شهر را به قطب علمی و زیارتی در ایران تبدیل کرد.
اگرچه که مهاجرت حضرت معصومه سلام الله علیها به ایران و رحلت شهادت گونه این حضرت در قم در کنار تبعید امام رضا علیه السلام به طوس قابل تفسیر است و به نوعی مکمل هجرت عالم آل محمد به ایران برای ترویج و تبلیغ فرهنگ اهل بیت به ایران بوده است ولی به خودی خود نیز برکاتی را داشته است که می توان این هجرت را به تنهایی هم ارزیابی کرد.
امروز نام، یاد و ذکر اهل بیت علیهم السلام به عنوان پرچم داران هدایت از قم به گوش جهانیان مخابره می شود و علما و اندیشمندان جهان اسلام ریزه خوار علمی حضرت معصومه سلام الله علیها هستند و حوزههای علمیه و حضور علما در قم به برکت حضرت معصومه سلام الله علیها است.
اگر بخواهیم به عواملی که شخصیت حضرت معصومه سلام الله علیها را به عنوان فرزند امام از سایر فرزندان امامان متمایز می کند اشاره کنیم می توان به ولایت مداری به عنوان مهمترین شاخصه آن حضرت تأکید کرد که نه یک قدم از امام زمان خود جلوتر بود و نه یک قدم عقب تر و حتی در امر ازدواج نیز تابع امر امام زمان خود بودند و با هجرت خود به ایران ولایت مداری را به اوج خود رساندند.
محدثه بودن از ویژگی های بارز دیگر حضرت معصومه سلام الله علیها است و بیشترین احادیثی که ایشان نقل کرده اند در موضوع ولایت و ولایت پذیری است که از جمله روایاتی که آن حضرت نقل کرده اند روایت «من کنت مولاه فهاذا علی مولاه» در شأنو اثبات ولایت امیرالمؤمنین بعد از رسول گرامی اسلام است؛ و در کنار این فضایل می توان عبودیت، دارا بودن مقام شفاعت امت و کراماتی که از این حضرت به کرات دیده شده است را از شاخصه های حضرت معصومه سلام الله علیها برشمرد.
با وجود این توصیفات وقتی شهری مثل قم به قدری برکت پیدا می کند که در اوج سلطه استکبار جهانی و ابرقدرتی زورگویان عالم، انقلابی بر پا می کند که با شعار خدا محوری و معنا گرایی به جریان مادی گرایی و سلطه نظام های شیطانی بر عالم هستی خط بطلان می کشد؛ نیاز به برکتی دارد که تنها از اولیاء خدا انتظار می رود و این ولی خدا که خاک مقدس قم را قوام بخشید کسی نیست جز دختر موسی بن جعفر علیه السلام، گوهر عرش الهی، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها.
حسین حسنی