سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها ناهنجاریهای اجتماعی را فراموشی تمسک عملی مؤمن از ساحت امام معصوم علیهمالسلام توصیف کرد و گفت: مؤمن منتظر حقیقی از منظر امام معصوم علیهمالسلام آن انسانی است که علم و عمل در ساحت ایمان را همواره با چنگ زدن به ساحت مقدس امام عصر(عج) درک کند.
به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجتالاسلام حسینی سبزواری در آئین نیایش کریمه که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد به تشریح وظائف مؤمن در برابر امام معصوم علیهمالسلام پرداخت و عنوان داشت: باید توجه داشت که نگاه عمومی جامعه مسلمانان به امام و اصالت ولایت چیست و چه مسأله ای در طول تاریخ مقدمه آن شده است که امام معصوم همواره در غربت و تنهایی به سر ببرد.
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها بابیان اینکه تاریخ در قلب خود وقایعی را ثبت کرده است که همواره نشان از تنهایی معصومین بوده است، اظهار داشت: در دایره خواص نزدیک به امام سجاد(ع) چهار نفر در علم رجال بیشتر ثبتنشده است؛ این در حالی است که تاریخ شیعه در حماسه عاشورا به حضور فقط ۷۲ دلاور حقیقی اشارهکرده است.
وی افزود: طولانی شدن عصر غیبت امام عصر(عج) بر اساس مستندات تصریحشده در منابع ثقلین تحقق ظهور ۳۱۳ یاور مخلص و حقیقی است؛ و این حقیقی نشان از تنهایی و بییاوری امامان معصوم در طول تاریخ است.
کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها شیوه نگرش عموم شیعیان به ساحت امام معصوم را دلیل بر تنهایی امام در فراز و نشیب تاریخ دانست و ابراز داشت: نگاه عموم جامعه اسلامی به امام معصوم این است که«ولی و امام معصوم انسانی متعبد به شرع و اخلاق و بینظیر در ساحت عصمت است» بر این اساس در طول اسناد مهم نشان داده است این تعریف از ساحت ولایت و امامت همواره باعث شده است که جایگاه برخی از علمای برجسته و متعبد برای شیعیان مهم و مقدمه انحراف از تمسک به ریسمان حقیقی خداوند متعال شده است.
وی ادامه داد: این مشکل از سوی بزگان دین نیست بلکه این علمای بزرگ عمدتاً بر اساس اسناد تاریخ وحید عصر زمان خود در یاریرساندن به دین و امام معصوم توصیفشدهاند؛ بنابراین باید توجه داشت جایگاه فقهای اعلم همواره در طول تاریخ همسان با امام معصوم مفروض مسلمین جهان اسلام بوده است درحالیکه این تعریف نیز از ساحت فقاهت نیز از منظر عقاید دینی موردقبول نیست.
حجتالاسلام حسینی سبزواری بابیان اینکه امامت را باید با ادبیات خود ولی خدا تعریف و توصیف کرد، اظهار داشت: در کتاب شریف کافی جلد ۱ صفحه ۲۰۱ امام معصوم از منظر امام رضا(ع) چنین توصیفشده است که«الامام واحد دهره لایدانیه احدٌ و لایعادله عالم ولایوجد له منه بدلٌ ولا له مثل و لانظیر مخصوص بالفضل کلّه من غیر طلب منه له و لا اکتساب بل اختصاص من المفضل الوهاب؛ امام یگانه زمان خود است کسی به همطرازی او نرسد، دانشمندی با او برابر نباشد، جایگزین ندارد، مانند و نظیر ندارد، به تمام فضیلت مخصوص است بیآنکه خود او در طلبش رفته و به دست آورده باشد بلکه امتیازی است که خدا به فضل و بخشش به او عنایت فرموده است.»
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها ناهنجاریهای اجتماعی را فراموشی تمسک عملی مؤمن از ساحت امام معصوم علیهمالسلام توصیف کرد و گفت: مؤمن منتظر حقیقی از منظر امام معصوم علیهمالسلام آن انسانی است که علم و عمل در ساحت ایمان را همواره با چنگ زدن به ساحت مقدس امام عصر(عج) درک کند.
کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها بابیان اینکه عبادت امام سجاد(ع) الگویی از راهبری اجتماعی است که امروز حلقه مفقوده کنشهای اجتماعی جامعه اسلامی است، عنوان داشت: اگر مؤمن لذت و اصالت عبادت را درک کند هرگز عمل دیگری را به آن ترجیح نخواهد داد؛ بر این اساس امام سجاد در توصیف اهمیت لذت عبادت چنین فرموده است«اِلهی اَذِقْنی حَلاوَةَ ذِکْرِک؛ خدایا شیرینی یادت را به ذائقه من بچشان»