کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها استغفار را مقدمه دوری مؤمن از کبر و غرور دانست و عنوان داشت: خوفورجا اسلوب و میزان اعتدال در سبک زندگی اسلامی است؛ بر این اساس اگر برای مؤمن تکیهگاهی غیر از خداوند متعال مفروض باشد مقدمه سقوط او در سنت استدراج فراهمشده است.
به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجتالاسلام تابش در محفل سخنرانی مذهبی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، طلب بخشش انسان در محضر الهی را از جایگاههای ویژهای در مبانی دینی دانست و اظهار داشت: قرآن کریم با ادبیات قابلتأملی غفران الهی را توصیف کرده است تا جایی که در آیه ۱۱۰ سوره نساء چنین آمده است«وَ مَنْ يَعْمَلْ سُوءاً أَوْ يَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ يَسْتَغْفِرِ اللَّهَ يَجِدِ اللَّهَ غَفُوراً رَحيماً؛ و هر که کار بدی کند یا به خود ستم نماید (ظلم به غیر یا ظلم به نفس کند یا گناه اعتقادی یا عملی نماید) سپس از خدا آمرزش طلبد خدا را آمرزنده و مهربان خواهد یافت.»
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها استغفار را مبنای اساسی در اصول سبک زندگی اسلامی توصیف کرد و عنوان داشت: اساس خاضع دیده شدن بنده در مقابل درگاه ایزد منان مقدمه استحکام قلب در مقابل نفوذ شیطان است؛ بر این اساس قرآن کریم در مقامهای مختلف ادبی خود به تشریح و بیان اهمیت استغفار مؤمن پرداخت است.
کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها نزول رحمت الهی را از آثار اولیه استغفار توصیف کرد و گفت: خداوند متعال در آیه ۱۱ سوره نوح بهصراحت فرموده است که«يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْکُمْ مِدْراراً؛ تا آسمان (ابر) را بر شما پرباران فرستد.» این در حالی است که این نزول رحمت را مصداق آثار استغفار مومنان بیان کرده است.
حجتالاسلام تابش با اشاره به اینکه صرفهجویی مصداق ذخیره منابع آب شیرین و منع از گناه استغفار است، ابراز داشت: صرفهجویی مقدمه افزایش میزان آب و منابع آن نیست بلکه منابع ثقلین مقدمه افزایش برکت را استغفار توصیف کردهاند تا جایی که امام رضا(ع) دریکی از احادیث مشهور میزان نزول رحمت الهی را چنین توصیف کرده است که استغفار مقدمه نزول رحمت مقدر الهی است.
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با اشاره به اینکه حتی گناه در خلوت مقدمه ظهور و بروز آن در محافل اجتماعی کلان است، گفت: خداوند متعال در آیه ۴۱ سوره روم در تشریح نشانه این حقیقت چنین فرموده است«ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذيقَهُمْ بَعْضَ الَّذي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ؛ فساد و تباهی (از زلزله و طوفان و قحطی و بیماری و جنگ و قتل و ناامنی) در خشکی و دریا آشکار شد بهواسطه آنچه دستهای مردم (از گناهان بزرگ) فراهم آورده تا (خداوند کیفر دنیوی) برخی ازآنچه را که انجام دادهاند به آنها بچشاند شاید بازگردند.»
کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها ظلم را مصداق معصیتهای اجتماعی از منظر شرع مقدس اسلام توصیف کرد و اظهار داشت: استغفار در بیان ثقلین ثمرات فراوانی دارد چنانکه نزول فراوان باران رحمت الهی، ازدیاد برکت، افزایش ثروتهای عموی، افزایش نسل انسان و منع از ابتر شدن انسانها، باق ها آباد خواهد و رودها پرآب زیاد خواهد شد از مصادیق ثمرات استغفار در ابعاد اجتماعی جوامع انسانی است.
حجتالاسلام تابش استغفار را مقدمه دوری مؤمن از کبر و غرور دانست و عنوان داشت: خوفورجا اسلوب و میزان اعتدال در سبک زندگی اسلامی است؛ بر این اساس اگر برای مؤمن تکیهگاهی غیر از خداوند متعال مفروض باشد مقدمه سقوط او در سنت استدراج فراهمشده است.
وی ادامه داد: امام سجاد در تشریح این هویت از سبک زندگی اسلامی چنین فرموده است«لَسْتُ اَتَّکِلُ فِی النِّجاةِ مِنْ عِقابِکَ عَلی اَعْمالِنا بَلْ بِفَضْلِکَ عَلَیْنا»؛ این فراز از دعا امام نشان میدهد امید به فضل الهی تنها راه نجات مؤمن است.