کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها به تبیین نقش عزت نفس در کنترل مفاسد و رشد شخصیت پرداخت و گفت: عزت نفس لباس پاکیزه فرزندان در برابر شهوت گناه است.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام همتی، کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با بیان اینکه حفظ عزت نفس برای کودکان اهمیت زیادی دارد، گفت: حضرت رسول(ص) در روایتی می فرمایند«هرکس که عزت نفس داشته باشد شهوت ها در نزد او خار می شوند» و این یعنی اینکه کرامت نفس در مباحث تربیتی و جلوگیری از مفاسد نقش به سزایی دارد و زمینه افزایش رشد شخصیتی فرد را فراهم می کند.

وی افزود: اگر عزت نفس فرد را افزایش دهیم احتمال بزهکاری را کاهش داده، پیشرفت تحصیلی و رشد علمی کودکان و نوجوانان را افزایش می دهیم.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با تأکید بر اینکه میان عزت نفس و اعتماد به نفس تفاوت وجود دارد، تصریح کرد: اعتماد به نفس به معنای باور داشتن به توانمندی‌ها و استعدادهای خویش است در حالی که عزت نفس به معنای داشتن احساس ارزشمندی و مفید بودن است؛ بنابراین به هر اندازه که فرد احساس عزت نفس کند به همان اندازه در ابعاد مختلف فرد به فرد موفق تری تبدیل شده و از سلامت روان بیشتری برخوردار خواهد بود.

حجت الاسلام همتی با اشاره به اینکه نهال عزت نفس از همان دوران کودکی باید در فرد کاشته شده و پرورش یابد، ادامه داد: هر اندازه که والدین به فرزند خود عزت نفس بدهند به همان اندازه فرزنداشان در آینده انسانی موفق و با کرامتی خواهد بود.

وی افزود: اگر می خواهیم فرزندانمان دچار آسیب اجتماعی نشده، حرف خود را بزنند، شجاعت داشته و بتوانند به راحتی حق خود را در جامعه بگیرند باید عزت نفس آنها را تقویت کنیم و باید بدانیم که عزت نفس عمود خیمه حفظ فرزند در برابر آسیب ها و تهدیدهای مختلف اجتماع و فضای مجازی است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در روایت ها بیان شده که اولاد خود را گرامی بدارید زیرا اگر فرزندان خود را اکرام کرده و به آنها عزت نفس بدهید در این صورت است که می توانید آنها را شایسته و درست تربیت کنید.

حجت الاسلام همتی افزود: حضرت رسول(ص) می فرمایند که «ثمره اکرام فرزند صالح، مغفرت و آموزش والدین است» بر همین اساس اکر به دنبال رحمت و مغفرت خداوند هستیم باید فرزند خود را به وسیله اکرام و تکریم نیکو تربیت کنیم.

وی تصریح کرد: عزت نفس لباس پاکیزه و تمیزی است که بر تن فرزندان خود می کنیم و زمانی که این لباس پاکیزه را بر تن فرزند خود کنیم به طبع فرزند ما حاضر نمی شود که با داشتن این عنصر و این لباس پاکیزه، تن به انجام هر کاری بدهد و به این واسطه زمینه خودکنترلی در فرزند تقویت می شود.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها ادامه داد: یکی از نمونه های تکریم فرزند و تربیت نیکوی آنها این است که فرزندان خود را در هنگام عصبانیت تربیت نکنیم زیرا ادب کردن در هنگام عصبانیت اثر تربیتی ندارد، چون مغز انسان در هنگام عصبانیت فعالیت و تصمیم گیری درستی ندارد.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها ادامه داد: توهین به فرزند در هنگام عصبانیت عزت نفس او را از بین می برد بنابراین در هنگام عصبانیت باید از توهین به کودکان پرهیز کنیم.

حجت الاسلام همتی اظهار کرد: باید از مقایسه و سرزنش کردن فرزندان خودداری کنیم زیرا فرزندان تا سن ۵ سال هنوز در عرصه خیال زندگی می کنند و باور حقیقی از مسائل مختلف ندارند بنابراین اگر در این زمان و همیشه به علت خطا مورد سرزنش قرار گیرند و برچسب بخورد تصور می کند که این برچسب ها واقعی است زیرا هنوز مکانیزم های دفاعی آنها در برابر هجمه به شخصیتشان فعال نشده بنابراین سرزنش و مقایسه والدین را می پذیرند و هیمن موضوع شخصیت آنها را تخریب کرده و موجب باور منفی نسبت به خود در کودکان می شود و کودکان براساس این پیام های منفی شخصیت خود را شکل داده و احساس پوچی و بی ارزشی می کنند.

وی یادآور شد: نباید فرزندان خود را نفرین کنیم زیرا با نفرین کردن فرزندان شخصیت و عزت نفس آنها را از بین می بریم بنابراین باید از نفرین کردن فرزندان به شدت پرهیز کنیم.