به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی درسخنرانی بعد از نماز مغرب وعشاء در شبستان امام خمینی حرم مطهربا بیان اینکه یکی از موضوعاتی که در قرآن کریم وروایات معصومین(ع) بسیار به آن توجه شده ، ندامت وپشیمانی است، تصریح کرد : دو نوع پشیمانی برای انسان وجود دارد؛ پشیمانی درقیامت برای کفار ومشرکین از این است که کفر ورزیدند و برای مومنین به خاطر این است که بیشتر از فرصت عمر خود استفاده نکردند.
وی افزود: نوع دوم ندامت در دنیا است که گاهی قابل جبران است وانسان می توانند با اصلاح و بازگشت به مسیر حق خطاها ولغزشها را جبران کند وگاهی هم راه بازگشتی برای انسان باقی نمی ماند مانند گناهانی چون کشتن اهل بیت(ع) ویا منحرف کردن کسی از راه حق.
سخنران حرم مطهر با اشاره به اینکه بعد از واقعه کربلا افراد زیادی در کوفه از کار خود پشیمان شده اند، خاطرنشان کرد: عده ای ازاینکه ولی خدا را یاری نکرده اند اظهار ندامت کردند مانند عبیدالله بن حر جعفی که بعد ازواقعه عاشورا به کربلا آمد وخطاب به خود گفت ای نفس تا زنده هستی حسرت بخور که پسر زهرا(س) را تنها گذاشتی.
وی ادامه داد: عده ای دیگر مانند ترماح یزید بن مسعود که از محبین امام حسین(ع) بودند وامام آنها را به یاری خواسته بود ولی بهانه آوردند از اینکه در یاری کردن امام زمان خود کوتاهی کردند پشیمان شدند وهچنین “سلیمان بن صرد خزاعی” که بعد از واقعه عاشورا به خونخواهی امام (ع) برخاست وقیام توابین را شکل داد.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: : عده دیگر کسانی بودند که در قتل پسر رسول خدا(ص) شرکت کردند برای فریب عوام اظهار پشیمانی کردند مانند یزید وابن زیاد و.. ولی ندامت آنها قابل جبران نبود.
وی عبرت نگرفتن از حوادث تاریخ را از عوامل ایجاد پشیمانی وندامت عنوان کرد وگفت: کسانی که از علم خود استفاده نمی کنند واز حوادث مشابه عبرت نمی گیرند آخر پشیمان می شوند.
خطیب حرم مطهر با اشاره به روایتی ازامام حسن عسکری(ع) اظهار کرد: کسی که بر مرکب باطل سوار شود واز مسیر الهی منحرف شود دچار ندامت وپشیمانی خواهد شد.
وی با بیان اینکه بیشتر گرفتاری ها ی انسان به خاطر گناه زبان است، ابرازکرد: اگر انسان در زندگی سکوت کند پشیمان نخواهد شد زیرا کسی که جلوی زبان خود را بگیرد از دروغ گفتن، تهمت زدن وبردن آبروی دیگران امتناع می کند، از آتش جهنم نجات پیدا می کند.
خطیب حرم مطهر فخر فروشی، غرور وتکبر را ازعوال دیگر ایجاد ندامت وپشیمانی ذکر کرد وگفت: پیامبراسلام( ص) که مظهر تواضع وفروتنی بودند همواره اصحاب خود را به سلام کردن به کوچکترها، غذاخوردن با بندگان، سوار شدن بر مرکب ساده و خوداری از تجملات سفارش می کردند.