به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت‌الاسلام و المسلمین محمود اکبری، در آیین بیان احکام شرعی بین نماز مغرب و عشا در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر با بیان اینکه طلب حلالیت از مهم‌ترین شاخصه های سیره نبوی است، گفت: طلب حلالیت شامل دیون مادی و معنوی می شود.
وی افزود: به طور کلی طلب حلالیت برای حق الناسی که مفهوم معنوی دارد اگر مقدمه و زمینه فساد اجتماعی باشد لازم نیست و انسان باید استغفار کرده و در حق فرد و از طرف او رد مظالم بدهد.
کارشناس مسایل فقهی تصریح کرد: به عنوان مثال اگر مکلف غیبت کسی را کرده باشد و بخواهد این گناه را به غیبت شونده برای کسب حلالیت توضیح بدهد و این توضیح مقدمه قطع رحم شود؛ مکلف مجاز به این عمل نیست و باید به اسغفار و رد مظالم قناعت کند.
حجت‌الاسلام و المسلمین اکبری اظهار کرد: برای طلب حلالیت در امور مادی حتماً باید اصل میزان بدهی یا خسارت فرد را پرداخت کرد.
وی یادآور شد: همانطور که طلب حلالیت واجب است بخشیدن طرفی که طلب حلالیت هم کرده مستحب است به گونه‌ای که امام صادق(ع) در این زمینه می فرمایند «اگر بنده ای بخواهد مورد رحمت الهی قرار بگیرد در دنیا بندگان خدا را ببخشد»