به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین فقیهی در جلسه تفسیر قرآن کریم که هر روز ساعت ۸ صبح در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر برگزار می شود با استناد به آیه ۲۲۹ سوره بقره تصریح کرد: خداوند در این آیه می فرماید« الْطَّلَاقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاکٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِیحٌ بِإِحْسَنٍ وَلَا یَحِلُّ لَکُمْ أَنْ تَأْخُذُواْ مِمَّا ءَاتَیْتُمُوهُنَّ شَیْئاً إِلَّا أَنْ یَخَافَآ أَلَّا یُقِیمَا حُدُودَ اللَّهِ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا یُقِیمَا حُدُودَ اللَّهِ فَلَا جُنَاحَ عَلَیْهِمَا فِیمَا افْتَدَتْ بِهِ تِلْکَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَعْتَدُوهَا وَمَنْ یَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُوْلَئِکَ هُم الْظَّلِمُونَ».
وی افزود: خداوند در آیه مذکور نحو برخورد با همسر را بعد از طلاق بیان می کند و می فرماید قبل از سه طلاقه کردن زن، برای هر مردی دو راه وجود دارد یا همسر خود را به طور شایسته نگه دارد و یا به نیکی او را رها کند.
خطیب حرم مطهر خاطرنشان کرد: طبق این آیه قرآن، برای مرد جایز نیست که با اذیت کردن و در تنگنا قرار دادن همسر خود چیزی از آنچه به عنوان مهریه به او داده است پس بگیرد مگر اینکه هر دو از ترس عمل نکردن به احکام الهی توافق کنند و اگر درخواست طلاق از طرف همسر باشد می تواند مهریه خود را ببخشد و هر کس از این احکام الهی تجاوز کند ستمکار است.
حجت الاسلام والمسلمین فقیهی با بیان اینکه اصلاح جامعه دینی در گرو اصلاح روابط خانوادگی است، گفت: فرزندی که در خانواده به پدر و مادرش بی احترامی می کند و حرمت آنها را نگه نمی دارد در روابط اجتماعی هم نمی تواند حرمت دیگران را حفظ کند و برای اصلاح و هدایت جامعه به مسیر صحیح مفید باشد.
وی با اشاره به تاکید قرآن کریم بر پیوند روابط والدین با فرزندان خاطرنشان کرد: متاسفانه امروزه در خانواده ها این روابط در حال ضعیف شدن هست وهر اندازه که این پیوند خانوادگی تضعیف شود جامعه نیز متزلزل خواهد شد و بخش عمده ای از فسادهای اخلاقی و اجتماعی به خاطر اختلاف های خانوادگی است.
مفسر قران کریم در ادامه با اشاره به آیه ۲۳۰ سوره بقره «فَإِنْ طَلَّقَهَا فَلاَ تَحِلُّ لَهُ حَتّى‏ تَنْکِحَ زَوْجاً غَیْرَهُ فَإِنْ طَلَّقَهَا فَلَا جُنَاحَ عَلَیْهِمَا أَنْ یَتَرَاجَعَآ إِنْ ظَنَّآ أَنْ یُقِیمَا حُدُودَ اللَّهِ وَتِلْکَ حُدُودُ اللَّهِ یُبَیِّنُهَا لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ‏» ابراز کرد: خداوند می فرماید: اگر مرد بعد از دوبار رجوع به همسر برای بارسوم اورا طلاق داد آن زن بر او حرام می شود و دیگر حق بازگشت وازدواج با او را ندارد.
وی ادامه داد: البته اگرآن زن به ازدواج مرد دیگری درآید و آن مرد او را طلاق دهد می تواند با همسر سابق خود ازدواج کند مشروط بر اینکه بدانند که می توانند باهم زندگی خوبی داشته باشند.
حجت الاسلام والمسلمین فقیهی با تاکید بر اینکه احکام فقهی باید همراه احکام اخلاقی باشد، یاد آورشد: اینکه زن ومرد به خاطر رعایت احکام فقهی بدون توجه به اینکه از نظر اخلاقی باهم تناسب داشته باشند بخواهند با هم زندگی کنند موجبات آزار و اذیت همدیگر را فراهم کرده و از نظر اسلام پذیرفته نیست.