به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی فقیهی در درس تفسیر قرآن کریم در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر تصریح کرد: اگر اراده خداوند بر امری تعلق بگیرد ، هیچ کسی نمی تواند مانع آن باشد و هر کسی که به خاطر ترس از مرگ از انجام تکالیف دینی خود سر باز زند خداوند او را به جزا می رساند.
وی با اشاره به آیه ۲۴۳ بقره افزود: خداوند در این آیه در مورد قومی که به خاطر ترس از مرگ از دیار خود فرار کردند، می فرماید« لَمْ تَرَ إِلَى الَّذینَ خَرَجُوا مِنْ دِیارِهِمْ وَ هُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْیاهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَشْکُرُونَ، آیا ندیدید جمعیتی هزار نفری را که به( بهانه بیماری طاعون )وبه خاطر ترس از مرگ از دیار خود فرار کردند و خداوند به آنها امر کرد بمیرید وهمه آنها مردند وسپس خداوند آنها را زنده کرد وخداوند نسبت به بندگان احسان می کند، اما بیشتر مردم سپاسگزار نیستند.
خطیب حرم مطهر با بیان اینکه انسان باید از گذشتگان عبرت بگیرد، گفت: آیه فوق نشان دهنده آن است که هیچ کس نمی تواند در برابر اراده و مشیت الهی مقاومت کند ومرگ وزندگی هر انسانی در دست قدرت خداوند است.
وی خاطرنشان کرد: امر خداوند بر دو نوع است ، امر تکوینی که در آن اراده خداوند به صورت حتمی اتفاق می افتند وهیچ چیزی نمی تواند در آن دخالت کند و امر تشریعی زمانی است که خداوند قانونی وضع می کند ولی انسان اختیار دارد عمل کند یا نه ، به عنوان نمونه خداوند نماز را واجب کرده است ولی انسان را مجبور به خواندن نماز نمی کند.
وی اظهار کرد: این که انسان در برابر اراده خداوند تسلیم باشد دلیل بر این نیست که وظایف خود را به درستی انجام ندهد وتسلیم بودن مجوزی برای بی احتیاطی نخواهد بود.
وی افزود: در تفسیر المنار در مورد این آیه آمده اینکه خداوند امر کرده واین جمعیت مردند وزنده شدند اشاره به این دارد که مردم یک شهری در اثر ظلم وستم ذلیل شدند ودوباره با جنبش وانقلاب علیه ظلم به آزادی رسیدند.
خطیب حرم مطهر تصریح کرد: علامه طباطبایی با رد این تفسیر می فرماید:  اولا در قدرت وتوانایی خداوند هیچ گونه شک وتردیدی وجود ندارد، دوم همه انسان ها به مرگ طبیعی از دنیا نمی رود وانبیای الهی وشهیدانی که در میدان جنگ کشته شده اند دوباره زنده خواهند شد وسوم اینکه اگر این داستان واقعیت نداشت حتما خداوند می فرمود که مثال است.
وی با اشاره به ادامه آیه گفت: گرفتار یهای دنیوی فضل خداوند بر بندگان است تا به واسطه آنها متذکر شوند و توجه کنند.
حجت الاسلام والمسلمین فقیهی با استناد به آیات۲۴۴ یادآور شد: خداوند می فرماید: در راه خدا جهاد کنید وبدانید که خداوند سخنان شما را می شنود واز انگیزه های درونی ونیات شما در امر جهاد آگاه است.