کارشناس علوم قرآنی با اشاره به این که واژه «تورات» در منابع لغوی به معنای قانون بیان شده است، عنوان داشت: پاسخ به این مساله که در متن کتاب تورات چه مبانی بیان شده است از سوالاتی است که در زمان پیامبر اکرم(ص) رایج بوده است؛ بر این اساس خداوند متعال در ادامه آیه چنین فرموده است« فيها هُديً وَ نُورٌ» بر مدار این تحلیل عمل به تورات مقدمه هدایت و نورانی شدن است.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد فقیهی امروز در نشست تخصصی تفسیر قرآن کریم که در مدرس ۵ شبستان نجمه خاتون(س) برگزار شد به تحلیل تفاسیر مرتبط با آیه ۴۴ سوره مائده پرداخت و اظهار داشت: خداوند متعال در این آیه شریفه صراحتا نزول تورات و کتب آسمانی را از سوی خود اعلام داشته است؛ بر این اساس اگر بخواهیم نام گذاری تورات را مورد بررسی و کنکاش علمی قرار دهیم اقتباس این نام مانند قرآن کریم است این در حالی است که واژه«قرآن» در منابع لغوی به معنای خواندنی توصیف شده است.

کارشناس تفسیر قرآن کریم با اشاره به اینکه  درک حقیقی متن آیه ۴۴ سوره مائده انسان را به شگفتی های عجیبی می رساند، گفت: خداوند متعال در این آیه صراحتا فرموده است«إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْراةَ فيها هُديً وَ نُورٌ يَحْکُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ الَّذينَ أَسْلَمُوا لِلَّذينَ هادُوا وَ الرَّبَّانِيُّونَ وَ الْأَحْبارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ کِتابِ اللَّهِ وَ کانُوا عَلَيْهِ شُهَداءَ فَلا تَخْشَوُا النَّاسَ وَ اخْشَوْنِ وَ لا تَشْتَرُوا بِآياتي‏ ثَمَناً قَليلاً وَ مَنْ لَمْ يَحْکُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِکَ هُمُ الْکافِرُونَ؛ به یقین ما تورات را فرو فرستادیم که در آن هدایت و نور بود ، پیامبرانی از زمان موسی تا زمان عیسی که تسلیم دین موسی  بودند بر طبق آن برای کسانی که یهودی بودند داوری می کردند ، و نیز علمای ربّانی و دانشمندان تورات شناس بدان جهت که از آنها حفظ کتاب خدا خواسته شده بود و بر بقا و مصونیت آن گواه بودند ، به آن حکم می کردند پس ای علمای یهود از مردم نترسید و از من بترسید و به وسیله تحریف آیات من بهای اندکی به دست نیاورید. و کسانی که بر طبق آنچه خداوند نازل کرده حکم نکنند آنهایند که کافرند.»

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به این که واژه«تورات» در منابع لغوی به معنای قانون بیان شده است، عنوان داشت: پاسخ به این مساله که در متن کتاب تورات چه مبانی بیان شده است از سوالاتی است که در زمان پیامبر اکرم(ص) رایج بوده است؛ بر این اساس خداوند متعال در ادامه آیه چنین فرموده است« فيها هُديً وَ نُورٌ » بر مدار این تحلیل عمل به تورات مقدمه هدایت و نورانی شدن است.

وی افزود: ظاهر آیه نشان از آن است که در این آیه تورات واقعی که بر خود حضرت موسی(ع) نازل شده است مورد نظر قرآن کریم است؛ چراکه تورات رایج فعلی توراتی است که در زمان پیامبر اکرم(ص) بوده است کتابی تحریف شده بوده چنانچه که رسول گرامی اسلام(ص) در برخی از روایات آن را کتابی تحریف شده توصیف فرموده اند.

حجت الاسلام فقیهی با اشاره به این که تورات از دوران رسول گرامی اسلام تا به حال دیگر مورد تحریف قرار نگرفته است، اظهار داشت: تورات قبل از نزول قرآن کریم دچار تحریفات جدی شده است؛ این در حالی است که علامه طباطبائی در مورد تورات فعلی معتقد است که برخی از آیات تورات همان آیات تورات اصلی است؛ همچنین علامه در المیزان در ذیل تفسیر آیه ۴۴ سوره مائده هدایت و نورانی شدن را بر همین تورات فعلی تطبیق کرده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با به بیان و تشریح استدلال علامه طباطبائی در تفهیم آیه ۴۴ سوره مائده پرداخت و ابراز داشت: علامه طباطبائی در ذیل تفسیر این آیه چنین می نویسد«ما تورات را نازل کردیم که در آن مقداری احکام و معارف الهی و مایه هدایت و نور وجود دارد، و هدف از انزال تورات هدایت مردم و رفع اختلافات آنها بود؛ این که انبیائی را که به تورات حکم می کردند با وصف اسلام توصیف فرمود به جهت آن است که مراد از اسلام در اینجا تسلیم برای خداست که این همان دین واحد در نزد خدا است و شأن مؤمن به خدا و تسلیم در برابر او این نیست که نسبت به قبول هیچ یک از احکام و شرایع تکبر بورزد، پس انبیاء مطابق تورات بین مردم یهود حکم می نمودند و مراد از ربانیون علمائی است که از هر چه غیرخداست بریده اند هم در مرحله علم وهم عمل و همچنی به معنای کسانی که تربیت بشر به آنهامحول شده است».