به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها جواد جهانگیرزاده در نشست خبری تشریح برنامه های نوروزی آستان مقدس قم اظهار داشت: حرم بانوی کرامت، دارای جایگاهی جهانی است که خدمت رسانی به زائران و مجاوران آن نیازمند برنامه ریزی دقیق و گسترده است.
وی با اشاره به تشکیل ستاد آیین های فاطمی حرم مطهر در این راستا اظهار داشت: این شورا در راستای خدمت رسانی بهتر به زائران و مجاوران و ایجاد زمانی برای حضور معنوی و آسوده آنها در این مکان مقدس تشکیل شد.
معاون اجرایی آستان مقدس قم درباره خدمات مدیریت حرم در ایام نوروز اظهار داشت: در این راستا تمامی خادمان رسمی و ۷ هزار خادم افتخاری فراخوان شدند که ضمن کنترل ورودی ها و خروجی های حرم مطهر، حضور زائران در حرم بانوی کرامت را نیز ساماندهی می کنند.
وی با اشاره به تدوین نقشه راهنمای زائران در لحظه سالتحویل گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته درب های شماره ۱، ۲، ۹، ۱۰، ۱۴ و ۲۱ محل ورود و خروج برادران و درب های شماره ۳، ۴، ۵، ۷، ۸، ۱۱ و ۲۰ محل رفت و آمد خواهران به حرم بانوی کرامت در نظر گرفته شده است.
جهانگیرزاده درب های شماره ۱۷، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ را محل رفت و آمد خانوادگی معرفی کرد و گفت: در لحظه سال تحویل محل استقرار برادران در شبستان امام خمینی(ره) و صحن صاحب الزمان(عج)، محل استقرار خواهران در صحن امام رضا علیه السلام، شبستان نجمه خاتون(س)، مسجد اعظم و بالکن های شرقی و غربی شبستان امام خمینی (ره) و محل استقرار زائران و مجاوران به صورت خانوادگی در صحن جوادالأئمه علیه السلام، صحن فاطمی، میدان آستانه و میدان امام خمینی(ره) در نظر گرفته شده است.
وی برگزاری با شکوه نماز جماعت در شبستان امام خمینی(ره)، میدان آستانه، صحن جوادلأئمه علیه السلام و صحن فاطمی در ایام نوروز و بازرسی زائران در محل های ورودی حرم مطهر از دیگر برنامه های مدیریت حرم مطهر در ایام نوروز است.
معاون اجرایی آستان مقدس قم افزود: تنظیف و غبار روبی مستمر، گل آرایی حرم مطهر با گل های طبیعی، تنظیف فرش های حرم، سرویس سیستم روشنایی و لوسترها، تهیه چادر مورد نیاز به زائران و بسته بندی بسته های تبرکی آستان مقدس از دیگر خدمات ارائه شده خواهد بود.
وی درباره امانت داری های آستان مقدس در ایام نوروز گفت: دفاتر امانتداری حرم مطهر در ایام نوروز بیشتر می شود. دفتر امانات اشیاء قیمتی در صحن امام رضا علیه السلام، راه اندازی نرم افزار افراد گمشده و دریافت امانت داری اشیاء حجیم برای زائران در نظر گرفته شده است.
جهانگیرزاده با اشاره به خدمت رسانی چهار دستگاه خودروی برقی برای جابجایی زائران در مسیر پارکینگ طبقاتی به سمت حرم مطهر گفت: برای سالمندان و افراد کم توان علاوه بر ارائه خدمات صندلی ویلپچر، دفتر ویلچر امانی نیز با ۱۵۰ صندلی ویلچر در خدمت زائران می باشد.
وی درباره خدمات درمانی و اورژانس به صورت شبانه روزی در حرم مطهر گفت: در راستای خدمت رسانی بهتر به زائران، ۲۸۰ متر مربع به فضای درمانگاه آستان مقدس اضافه شد. در ایام نوروز خدمات کلینیک عمومی این درمانگاه به صورت ۲۴ ساعته فعال می باشد.
رئیس ستاد آیین های فاطمی در پایان افزود: فعال شدن سیستم معطرساز مکانیزه، فعالیت شبانه روزی مرکز فوریت های پزشکی در بخش خواهران و بخش برادران حرم مطهر، فعالیت موزه آستان مقدس در ایام نوروز و راه اندازی ۴ دستگاه آسانسور برای شبستان نجمه خاتون(س) از دیگر خدمات ارائه شده می باشد.