به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام و المسلمین محمد نظری سوره حمد را خلاصه قرآن نامید و گفت: یکی از اسم های این سوره ام القرآن و نام دیگر آن فاتحه الکتاب است و بر ما واجب است که در رکعت اول و دوم نماز سوره حمد را بخوانیم و اگر بخواهیم می توانیم سوره حمد را بجای تسبیحات اربعه بخوانیم ولی باید قصد خواندن آن را داشته باشیم نه ایکه فراموش کنیم و سوره حمد را بخوانیم که در این صورت باید از ابتدای سوره بخوانیم.
وی با شاره به روایتی از جابر ابن عبدالله انصاری که از پیامبر نقل می کند که ایشان سوره حمد را بهترین سوره قرآن را معرفی کرده اند ، تصریح کرد: اگر کسی این سوره را بخواند دو سوم قرآن را خوانده است چون قرآن بخشی احکام بخشی خداشناسی و بخشی هم معاد است .
خطیب قبل از ظهر حرم مطهر ادامه داد: اگر کسی سوره فاتحه را برای شفای مریض هفتاد بار بخوانید علامه مجلسی می فرماید که شفا می یابد و در روایتی داریم که اگر بر مرده خواندید و زنده شد، تعجب نکنید بنابراین ما باید در عیادت بیماران این سوره را بخوانیم.
حجت الاسلام و المسلمین نظری این سوره را سبع المثانی عنوان کرد و گفت: این سوره چون چون دوبار نازل شده است و هفت آیه دارد که با احتساب بسم الله این سوره به عنوان یک آیه ایه است، طریقه مناجات کردن را به ما آموزش داده است.