به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، حجت‌الاسلام فقیهی در نشست تخصصی تفسیر قرآن در شبستان نجمه خاتون(س) با اشاره به اینکه در قرآن کریم انفاق و کمک به مستمندِ مؤمن از سوی اسلام بسیار مورد تأکید قرار داده است، اظهار کرد: در عصر حاضر یکی از مصادیق انفاق هدیه دادن است؛ بنابراین اگر انسان بخواهد به کسی کمک کند و این کمک در قالب هدیه باشد بهتر است نیاز وی را شناسایی کرده و آن نیاز را تأمین کند این در حالی است که در بیان قرآن کریم از انفاق به‌عنوان رزق حلال یادشده است.

کارشناس تفسیر قرآن با اشاره به تفاسیر آیه ۱۱ سوره نساء اظهار کرد: در سوره نسا از این آیه تا پایان آیات باب ارث مسائل ارث به تفصیل جزئیات آن از سوی خداوند متعال تبیین شده است.

استاد حوزه علمیه قم به اولین فراز آیه ۱۱ سوره نسا اشاره کرد و گفت: در این فراز خداوند متعال فرموده است«یُوصیکُمُ اللَّهُ فی‏ أَوْلادِکُمْ لِلذَّکَرِ…» یعنی خداوند شما را درباره میراث اولادتان توصیه می‌کند؛ بر اساس واژه «یُوصیکُمُ» که به معنای توصیه و در قالب توصیه امری است می‌توان گفت وصیت در باب ارث موضوعی امر شده از سوی خداوند متعال است.

حجت‌الاسلام فقیهی با اشاره به اینکه امر کردن همراه با موعظه در این آیه با«فی‏ أَوْلادِکُمْ» مقید شده است، اظهار کرد در قرآن کریم بین اولاد و ابنا تفاوت مفهومی وجود دارد؛ بر این اساس ابنا شامل فرزندان انسان می‌شود که ممکن است فرزندخوانده نیز باشد درحالی‌که اولاد از نگاه مفهوم شناسی واژگان قرآن کریم به فرزندانی از خود انسان تلقی می‌شود.

وی افزود: بر اساس این راهبرد واژه‌شناسی در این آیه این امر متوجه فرزندانی شده است که متولدشده خود خانه مؤمن است؛ بنابراین فرزندانی که رابطه مستقیم خونی با انسان داشته باشند ازنظر قرآن اولاد انسان به‌حساب می‌آیند.

سخنران نشست‌های معارفی آستان مقدس به دومین فراز حکمی این آیه اشاره کرد و گفت: در این فراز خداوند متعال می‌فرماید«لِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَیَیْنِ یعنی برای هر پسر به اندازه سهم دو دختر باشد»؛ بر اساس این فراز فرزندان پسر دو برابر فرزندان دختر ارث می‌برند این در حالی است که مفسران در این فراز از آیه به تشریح این نکته پرداخته‌اند که چرا خداوند متعال نفرموده است دختر نصف فرزند پسر از ارث بهره‌مند می‌شود.

حجت‌الاسلام فقیهی به تشریح و توضیح این سبک دستوری قرآن پرداخت و گفت: در موضوع ارث خداوند متعال زن را محور موضوع ارث قرار داده است و بنا بر همین دلیل به تفصیل این حقیقت با این سبک پرداخته است.

وی ادامه داد: بر اساس این راهبرد ابتدا سهم واقعی دختر از سوی شرع مقدس به‌عنوان یک اصل مهم معین‌شده است و در گام بعدی اقدام به تعیین سهم ارث فرزندان پسر می‌کند؛ این در حالی است که برخی از ادیان که به‌طور کل هویتی ندارند می‌خواهند اسلام را به دام فمینیسم جهانی انداخته و احکام آن را به حاشیه برانند.