حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد در گفت و گو با پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها اظهار داشت: دوران امام هادی علیه السلام دوران پرماجرا و سختی بود که متوکل عباسی بر مردم حکومت می کرد؛ این انسان پلید امام هادی علیه السلام را از مدینه به سامرا برد.
وی افزود: برکات زیادی از امام دهم شیعیان به ما رسیده است، از جمله این برکات، زیارت جامعه کبیره است که دایره المعارف تعالیم ناب اسلامی است. فرازهایی که در این زیارت از زبان امام علی النقی علیه السلام آمده، تفسیر هر جمله آن نیازمند ساعت ها تفسیر و تشریح است.
وی با بیان این که زیارت جامعه کبیره با توجه به اهمیت و جایگاه آن، در منابع اهل سنت نیز نقل شده است، گفت: اگر ما این زیارت را با دقت بخوانیم، متن زیارت خود شهادت می دهد که این الفاظ و معانی جز از معصوم صادر نشده و کسی غیر او نمی تواند این الفاظ و معانی را املا کند؛ روشن است که این الفاظ از سوی کسی مطرح شده که به ملکوت این عالم متصل باشد.
وی ادامه داد: فرازهای این زیارت در بر دارنده معارف دینی است و راهکاری برای شناخت مقام امامت است. هر که این زیارت را می خواند، باید فراز به فراز آن را توجه کند و از معارف آن بهره مند گردد.
وی درباره سندیت زیارت جامعه کبیره گفت: موسی بن عبدالله نخعی این زیارت را از آقا امام هادی علیه السلام نقل کرده و فرازهای این زیارت نشان می دهد که چه محتوای بلندی در آن قرار دارد و اگر در میان زیارات معصومین علیهم السلام، زیارتی غیر از زیارت جامعه کبیره نبود، این زیارت، برای ما بس بود.
وی درباره اتهاماتی که به شیعه نسبت به این زیارت می زنند مبنی بر غلو بودن آن گفت: غلو به این معنی است که انسان کسی را از آن شخصیت و موقعیتی که دارد، پا را فراتر بگذارد و او را بالاتر معرفی کند. غلاتی وجود داشته اند که در تاریخ هم ذکر شده اند، ولی زیارت جامعه کبیره با مضامینی که دارد، درس توحید و معرفت و خداشناسی است.
وی افزود: درسی که در این زیارت وجود دارد، این است که خداوند ائمه اطهار علیهم السلام را برگزیده و اگر آنها قدرتی دارند، از سوی خداست.
وی ادامه داد: خداوند عیسی علیه السلام را که روح الله و کلمه الله بود قدرتی به او داد که او مرده را زنده کند، این غلو نیست، چون خدا به او داده است. این نه غلو است و نه مطلبی خلاف واقع است. ما در زیارت جامعه کبیره چیزی فراتر از قرآن، مشاهده نمی کنیم.
وی با اشاره به فراز « بِکُمْ فَتَحَ اللَّهُ وَ بِکُمْ یَخْتِمُ»، گفت: در این فراز امام هادی علیه السلام اسناد فتح را به خدا منتسب می داند، منتهی اینها واسطه در فیض هستند و مجرای فیض هستند. خداوند در نظام طبیعت نیز مجاری فیض دارد؛ همانطور که خدا محیی و ممیت است ولی ملک الموت جان ها را می گیرد. بنابراین اینها نه غلو و نه شرک است. و دقیقا با قواعدی که در دست داریم که قواعد درستی است، هماهنگ است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: امام هادی علیه السلام زیارتی به نام زیارت غدیریه دارد که برای عید غدیر وارد شده است. آن هم مانند این زیارت، معانی ژرف، عمیق و عالی دارد که آن هم از زبان این امام همام نقل شده است. از این رو هم زیارت جامعه و غدیریه نشان دهنده عظمت این امام معصوم می باشد.
وی در باره توسل به امام هادی علیه السلام و درخواست از ایشان گفت: توسل به امام هادی علیه السلام در شدائد و گرفتاری ها اهمیت زیادی دارد. بر اساس روایات، شخصی گرفتار آمد و به حضرت عرض کرد من گرفتارم و از نظر فقر خیلی رنج می برد. از حضرت خواست که واسطه شود پیش فلان شخصی که غنی بود تا مشکلش حل شود. حضرت فرمودند که درست می شود انشاءالله؛ مشکل آن شخص حل شد و بعد از مدتی که آمد و با چهره ای باز نزد حضرت مشرف شد.
وی اضافه کرد: این امام همام به وی گفتند: «إنّ الله تعالى علم منّا أنّا لا نلجأ فی المهمّات إلاّ إلیه ، ولا نتوکّل فی الملمّات إلاّ علیه»؛ خدای متعال می داند که ما در گرفتاری ها به او مراجعه می کنیم و بر او توکل می کنیم. شما آمدی و درخواست کردی و مؤمنی بودی و من هم نمی خواستم تو را رد کنم ولیکن اگر ما دست دراز می کردیم پیش مخلوقی که خود نیازمند خداست، این خلاف روش ما بود. لذا از خدا خواستیم و خدا مشکل تو را حل کرد.
وی با تأکید بر این که امام هادی علیه السلام در زمان مماتشان نیز همینگونه هستند، گفت: امام هادی علیه السلام فرمودند: اگر کسی به زیارت من بیاید و در حرم من دعا بخواند، من از خداوند خواسته ام خدای متعال او را رد نکند و این دعا در مفاتیح، در آداب زیارت امام هادی علیه السلام نقل شده است.
شایان ذکر است که مراسم قرائت زیارت جامعه کبیره روز دوشنبه ۲۳ فروردین ماه ۹۵ همزمان با سالروز شهادت امام هادی علیه السلام در سوم رجب المرجب با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید حسین مومنی و نوای سید مهدی میرداماد در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر از ساعت ۱۱ صبح برگزار می شود.