فلسطین از سپیده‌دم تاریخ تاکنون محور رویدادها در جهان بوده است. هر رویداد و حادثه‌ای که از این کشور برخیزد  تأثیر بسزایی بر کشورهای دنیا می‌گذارد چراکه این کشور مهد مذاهب آسمانی و مقصد اشغالگران در طول تاریخ بوده است. و حوادث و رویدادهایی که از زمان اشغال فلسطین به دست صهیونیست‌ها تاکنون افتاده است می‌تواند شاهد یک تاریخ عظیم از عزت و ذلت را در سراسر تاریخ منعکس کند.

غزه نامی آشنا ولیکن غریب در ادبیات رسانه‌های بین‌المللی است. این شهر از اصیل‌ترین و  قدیمی‌ترین شهرهای عربی است که  دارای  تلفظ‌های مختلفی است که همانند شهرهای باستانی بر سر آن در طول تاریخ اختلاف وجود داشته است و معروف‌ترین نام آن «غزه هاشم» هست که بنا به وجود بارگاه جد پیامبر اکرم (هاشم بن عبد مناف)  نامیده شده است. این شهر با توجه به قدمت دیرینه‌اش، آماج حملات گسترده‌ای از اشغال گران قرار گرفته و باید غزه را محصورترین سرزمین تاریخ دانست. سرزمینی که از دریا و آسمان و زمینش بر سر مردمانش گلوله بارید اما آن مردم سر خم نکردند.

غزه بارها موردتهاجم رژیم اشغالگر قرار گرفت که آخرین آن‌ها در سال ۲۰۱۴ در جنگ ۵۱ روزه بود. این شهر امروزه محصورترین نقطه جهان چه از منظر استراتژیک و چه از منظر سیاسی است چراکه هر نوع تردد در این محور از سوی اشغالگران ممنوع شده و دروازه‌های رفح را بر این مردم بسته‌اند. دریا هم جای امنی برایشان نیست تا صیادان تور ماهی گیری پهن کنند وزندگی خود را بچرخانند.

استقامت و ایستادگی اهالی غزه باوجود حصار همه‌سویه و کمبود مواد غذایی و دارویی مثال‌زدنی است تا جایی که این ایستادگی امروز به‌عنوان اسطوره صبر و مقاومت نامیده می‌شود.  آنچه در غزه دیدنی است سکونت تمامی طوایف و گونه‌های اجتماعی و فرهنگی مختلف ذیل محور پایداری و ایستادگی است. مفهومی که سالیان درازی است ارتش تادندان‌مسلح اسرائیل بر آن است تا نابودش سازد و آن را از متن زندگی مردم فلسطین حذف کند. در هر حمله‌ای هم صهیونیست‌ها بودند که شکست خوردند و که نتوانستند ذره‌ای از خاک غزه را در اشغال خود نگه‌دارند.

باید بدانیم استقامت و پایداری در مقابل رژیم اشغالگر قدس که تادندان‌مسلح است و به تعبیر بسیاری از مؤسسات بین‌المللی پنجمین ارتش دنیا محسوب می‌شود حاصل اتحاد آن مردم است و در ادامه نیز مستلزم وحدت ملت‌های اسلامی و حمایت همه‌جانبه آن‌ها از این منطقه محصور است. به‌طوری‌که استقامت امروز مردم در فلسطین -به‌ویژه غزه- یادگار رشادت‌های مردمانی است که با آرزوی آزادی قدس شریف به شهادت رسیدند. چه زیبا رهبری معظم انقلاب در پیام خود با مردم غزه سخن گفتند. ایشان فرمودند : «خداى متعال به مردم غزه این توفیق را داده است که در مقابل این دشمن خشن و ددمنش استقامت کنند، ایستادگى کنند و آن‏ها پاسخ ایستادگى خودشان را هم گرفتند و آن عزت مردم غزه بود؛ نشان دادند که با ایستادگى، با مقاومت، با سخت‏کوشى می‌توان با همه حجم کوچک، بر یک حجم بزرگِ پیچیده مسلحِ تأییدشده و حمایت‌شده از طرف قدرت‌های بزرگ فائق آمد. این یک پیام است به دنیاى اسلام،  دنیاى اسلام اگر می‌خواهد در مقابل حملات دشمنان و خباثت‌های دشمنان و توطئه‌های دشمنان و نامردی‌ها و ناجوانمردی‌های دشمنان آسیب‌ناپذیر بماند، باید باقدرت از خود دفاع کند، باید در خود، قدرت ایجاد کند؛ هم قدرت معنوى که قدرت ایمانى و عزم اراده است و هم قدرت مادى.» (۱/۹/۱۳۹۱)

عزت و کرامتی که مردمان غزه در جهان با آن توصیف می‌شوند، حاصل بردباری و استقامت همه‌جانبه‌ای است که در شش جنگ ظرف مدت کمتر از ده سال تحمل کردند. پشتکار آن‌ها به همراه حمایت و دعای ملت‌های مسلمان بخصوص مردم غیور شهیدپرور جمهوری اسلامی ایران سبب شده تا در آخرین جنگ و عقب‌نشینی متجاوزین «شکرا لایران» بر سر خیابان‌های غزه نصب شود و مردم فلسطین از ته قلب از انقلاب اسلامی ایران تشکر کنند!

روز غزه، روز ایستادگی، مقاومت و پایداری در مقابل اشغالگران و بیگانگان خونخواه و رمز ایجاد وحدت و  قدرت معنوی و مادی و قدم برداشتن به‌سوی ملت‌ها و کشورهایی مقاوم و قدرتمندتر است. غزه حالا نماد این ایستادگی است. روز بردباری و صبر و گرفتن انتقام خون عزیزانی است که تا ابد جانشان فدای آمال آزادی قدس شریف و دفاع از اسلام می‌شود.  این روز را زنده و گرامی می‌داریم تا همیشه  عزت و کرامت خود را حفظ و قدرت و یکپارچگی  را به حداکثر برسانیم. یاد و نام غزه تا زمانی که مقاومت و تلاش برای ایجاد وحدت در امت اسلامی وجود داشته باشد ادامه دارد و فراموش‌نشدنی است.

علی فیاض