استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به اینکه قرآن کریم هدف از خلقت و جن و انسان را پرستش و بندگی خداوند عنوان می کند، گفت: مکاتب اخلاق غربی از آن جایی که انسان را تنها در همین ساحت مادی محصور و محدود می کند لذت گرایی را بدون قید و شرط در میان انسان ها ترویج کرده و محور تمامی مکاتب اخلاقی غرب ترویج لذت گرایی است.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، خانم انصاری، در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر با بیان اینکه قرآن کریم هدف از خلقت انسان را پرستش و بندگی خداوند عنوان می کند، گفت: قرآن کریم می فرماید« وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُون یعنی جن و انسان آفریده نشده اند مگر برای بندگی».

وی افزود: منظور از بندگی این نیست که خدا به بندگی انسان نیاز دارد بلکه بیان شده است که انسان با بندگی خدا در مراتب کمال پیشرفت کرده و به حقیقت خلقت می رسد و این بندگی برای خود انسان مفید است در حالی که خداوند به بندگی انسان نیاز ندارد.

استاد حوزه علمیه خواهران ادامه داد: این دیدگاه قرآن درباره خلقت انسان است در حالی که مکاتب اخلاقی غرب چون انسان را محصور و محدود در همین ساحت مادی می دانند هدف انسان را چیزی جز لذت گرایی ندانسته و همواره لذت گرای را تروج کرده و محور این مکاتب اخلاقی لذت گرایی است.

انصاری افزود: این مکاتب بیان می کنند از آن جایی که آینده مبهم است بنابراین انسان باید حال را غنیمت شمرده و از خوشی و لذت های آنی نهایت استفاده را داشته باشد.

وی تصریح کرد: در مکاتب اخلاق گرای غرب معاد باوری و یاد مرگ جایی نداشته به همین دلیل هر عملی که لذت آدمی را تأمین کند خوب و اخلاقی است هر چند موجب محرومیت و آزار دیگران شود.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه در مقابل این مکاتب اخلاقی باید دقت کرد که لذت گرایی محض نقض آزادی است، گفت: اگر انسان بخواهد بر محور این تفکر زندگی کند از آنجایی که منافع یک نفر با نفر سایرین در تضاد است به همین دلیل امنیت و آزادی برای دیگران از بین رفته و در اینجا حقوق افراد ضعیف تر پایمال می شود و این به نوعی ترویج نظریه داروینسم یا بقای قوی بر ضعیف است.

انصاری تصریح کرد: با این دیدگاه انسان به ورطه حیوانی سقوط کرده و نمی توان نام انسان را بر او نهاد.

وی ادامه داد: از آن جایی که خواسته ها و لذت های انسانی نامحدود است به همین دلیل اگر مبنا لذت گرایی باشد انسان چون نمی تواند به همه خواسته های خود برسد و یا بعد از ارضای خواسته هدفی دیگر را ندارد به نوعی نهیلیسم و پوچ گرایی می رسد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: امروزه ترویج بی حد و حصر مصرف گرایی در جوامع غربی به این علت است که ضمن جذب سرمایه و فروش کالاها بتوانند انسان را به نوعی از پوچی گرایی نجات دهند چراکه به این شکل یک دور ایچاد شده و فرد وقتی به یک خواسته می رسد می بیند که خواسته بالاتری وجود دارد به همین دلیل گرفتار رسیدن به انواع خواسته های مادی شده و از رسیدن به لذت های معنوی و روحی محروم می شود.

انصاری یادآور شد: علت سقوط تمامی بنیان های اخلاقی در غرب نیز ترویج همین دیدگاه و محوریت لذت گرایی است.

انتهای پیام/۱۱۲