کارشناس دینی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با بیان اینکه امام کاظم(ع) می فرمایند که بازی کودک را بردبار و حلیم می کند، گفت: بازی در سیره تربیت دینی ائمه معصوم(ع) جایگاه مهی دارد و ائمه در قالب بازی مفاهیم دین را به فرزندان و فرزندان امت خود آموزش می دادند.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، خانم همتی، در رواق حضرت خدیجه سلام الله علیها با بیان اینکه بازی برای کودکان فواید زیادی داشته و در سیره تربیت ائمه معصوم و بزرگان دین جایگاه بسیار مهمی دارد، گفت: امامان معصوم و حضرت رسول(ص) همواره با کودکان بازی کرده و سعی می کردند در قالب  بازی ها مفاهیم دینی را به کودکان آموزش دهند.

وی افزود: امام صادق(ع) در حدیثی در اهمیت بازی می فرمایند که کودکان خود را تا هفت سال رها کنید تا بازی کنند و امام کاظم(ع) در این زمینه می فرمایند که خوب است والدین اجازه دهند که کودکان آنها در بچگی بازیگوشی کنند زیرا این بازی در کودک موجب می شود که فرزندان شما در بزرگسالی حلیم و بردبار شوند.

استاد حوزه علمیه خواهران با تأکید بر اینکه آموزش به صورت منظم و مدرسه ای به کودکان زیر هفت سال ممنوع است، ادامه داد: اما اگرآموزش در قالب بازی باشد می توان موارد عملی زندگی را به کودک آموزش داد.

خانم همتی با بیان اینکه بازی باید متناسب با سن کودک بوده و نیازهای او را تأمین کند، اظهار کرد: بسیاری از بازی هایی که در جامعه امروز وجود دارد مناسب سن کودک نبوده و تنوع لازم را ندارد.

وی با اشاره به اینکه والدین می توانند در قالب بازی احکام و معارف دینی را به کودک آموزش دهند، افزود: آموزش دین و احکام دینی در قالب بازی به کودک موجب می شود که وقتی این کودک بزرگ شد احکام و معارف دین ملکه نفسانی او شده و تا بی حجابی و بی دینی می بیند تحت تأثیر قرار نگرفته و عمل به دین در کودک تحت تأثیر بازی ذاتی می شود.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: امام صادق(ع) می فرمایند که کودکان خود را در ضمن بازی با معارف و اولیاء دین آشنا کنید زیرا گروه های منحرف ذهن کودکان شما را در بزرگسالی خراب کرده و ذهن کودک شما را نسبت به دین منحرف خواهند کرد.

خانم همتی تصریح کرد: یکی از بازی های که امام صادق(ع) با کودکان می کرد بازی کلمه بود و امام صادق(ع) در این بازی یک کلمه را به کودکان می فرمودند و از آنها می خواستند که معادل یا هم وزن آن را بگویند و امام همواره به امت خود توصیه می کردند که این گونه بازی ها ذهن و هوش و تمرکز کودک را تقویت می کند.

وی یادآور شد: افزایش عقل و اندیشه و شناخت خود و دیگران از دیگر پیامدهای بازی کردن با کودکان است و والدین در قالب بازی می توانند نگرش کودک را نسبت به عالم هستی وسیع و گسترده کند.

انتهای پیام/۱۱۲/