عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه اخلاص در عمل خواسته قرآنی خداوند از امت اسلامی است، گفت: مهار نفس و کسب معرفت انسان را به اخلاص در عمل می رساند.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم، در حرم مطهر، با اشاره به نکات تفسیری آیه ۲۳۸ سوره بقره گفت: در این آیه از قرآن کریم خداوند می فرماید «حافِظُوا عَلَي الصَّلَواتِ وَ الصَّلاةِ الْوُسْطي‏ وَ قُومُوا لِلَّهِ قانِتينَ» یعنی از همه نمازها و (به ویژه) نماز میانه (نماز ظهر) محافظت کنید و (در نماز و در هر امری) برای خدا خاضعانه به پا خیزید.

وی افزود: در این آیه از قرآن کریم مؤمنان به مراقبت از نمازها دعوت شده و خداوند از مؤمنان می خواهد که نسبت به نماز ظهر مراقبت بیشتری داشته باشند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در این آیه بیان شده که انگیزه شما و قیام شما برای به پاداشتن نماز باید رضایت خداوند و تحصیل رضایت او باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با اشاره به اینکه مهم ترین رکن نماز نیت است و نیت خالصانه به نماز ارزش می دهد، ادامه داد: امام صادق(ع) در این زمینه حدیثی دارند و می فرمایند که ارزش عمل به نیت است و هر کس به اندازه نیتش بهره می برد؛ بنابراین باید انسان در تمام حرکات و سکنات خود نیت خالصانه ای داشته باشد.

وی افزود: اگر کسی اعمال خود را به ویژه عباداتش را برای خدا انجام ندهد در زمره غافلان قرار می گیرد و قرآن کریم در مورد غافلان می فرماید «اولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ».

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه امام صادق(ع) در ذیل حدیثی که درباره نیت بیان کرده اند راهکارهای دست یابی به نیت خالص را نیز بر می شمارند، گفت: امام صادق(ع) می فرمایند که نیت از قلب انسان سرچشمه می گیرد و نیت انسان به اندازه معرفت اوست و هر چه معرفت انسان نسبت به خداوند متعال بیشتر باشد نیت او خالص تر می شود.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم اظهار کرد: امام صادق(ع) در اداه می فرمایند: «کسی می تواند نیت خالص داشته باشد که نفسش و هواهای نفسانی او تحت سلطه خداوند مقهور باشد و عظمت و سلطنت خدا اجازه ندهد او به خواسته های نفسانیش بپردازد؛ بنابراین کسی که به خاطر خدا خواسته و هوای نفسانیش را مهار می کند و از خداوند حیا می کند روز به روز معرفت او نسبت به خدا بیشتر شده و نیتش خالص تر می شود