سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، با بیان اینکه ماه شعبان، ماه رحمت کثیر الهی و تقویت قوای معنوی و تهذیب نفس است، گفت: هر کس در ماه شعبان استغفار کند خداوند گناهان او را مورد بخشش قرار می دهد.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام رزاقی، در آستان مقدس با اشاره به آیه ۱۴۰ سوره آل عمران گفت: این آیه«إِنْ يَمْسَسْکُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ وَ تِلْکَ الْأَيَّامُ نُداوِلُها بَيْنَ النَّاسِ وَ لِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا وَ يَتَّخِذَ مِنْکُمْ شُهَداءَ وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ الظَّالِمينَ» به مدیریت زمان اشاره دارد و و بیان می کند که انسان باید از ظرف زمان استفاده کند ولی این استفاده از ظرف زمان باید در قالب ارزشی باشد.

وی افزود: طبق این آیه عده ای از مردم از ظرف زمان به خوبی استفاده کرده و از نظر معنویت به حدی رشد می کنند که الگو می شوند و واژه شهدا در اینجا اشاره به الگو شدن دارد.

سخنران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها با بیان اینکه یکی از ظرف های زمانی که انسان می تواند از آن برای الگو شدن استفاده کند ماه رجب، شعبان و رمضان هستند، تصریح کرد: ماه شعبان و ماه رجب ماه تهذیب نفس، خود سازی و دروازه ورود به ماه رمضان هستند.

حجت الاسلام رزاقی با تأکید بر اینکه این موضوع در ادعیه مورد توجه قرار گرفته و بیان شده است که «اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي رَجَب، وَشَعْبَانَ، وَبَلِّغْنَا رَمَضَانَ» یعنی خدایا ماه رجب و ماه شعبان را بر ما مبارک گردان تا از آن توشه برداشته و شایستگی ورود به ماه رمضان را پیدا کنیم.

وی افزود: رحمت خدا در ماه رجب عام است و تمامی مخلوقات حتی آنهایی که معتقد به وجود خداوند نیستند از برکات ماه رجب بهره مند می شود اما ماه شعبان یک ماه خاص است و باید دقت کرد که ماه رجب ماه آغاز سیر سلوک معنوی انسان بوده و ماه شعبان ماه تجدید و تقویت قوا برای بندگی خداوند بوده و ماه رمضان هم ماه رسیدن به معنویت و کامل شدن سیر سلوک معنوی انسان است.

سخنران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها با تأکید بر اینکه یکی از اعمالی که در ماه شعبان بر آن بسیار تأکید شده، روزه ماه شعبان است و رسول خدا(ص) می فرمایند«هر کس در این ماه روزه بگیرد با روزه گرفتن خود را به ما نزدیک کرده و ما را یاری کرده است» که امام علی(ع) می فرمایند«پس از شنیدن این ندای پیامبر(ص) هرگز روزه ماه شعبان از من فوت نشد».

حجت الاسلام رزاقی تصریح کرد: ماه شعبان، ماه استغفار است و هر کس در این ماه استغفار کند خداوند گناهان او را مورد بخشش قرار می دهد هر چند که این گناهان به عدد ستارگان آسمان باشد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اعمال ماه شعبان دعاست و به همین دلیل به ماه شعبان « باب الدعا» می گویند.

سخنران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها با تأکید بر اینکه مناجات شعبانیه از دعاهایی است که تمامی ائمه معصوم(ع) آن را در ماه شعبان انجام می دادند، گفت: در دعای ماه شعبان به این موضوع اشاره شده که«الهی هب لی کمال الانقطاع إلیک و انر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها إلیک حتّی تخرق ابصار القلوب حجب النّور فتصل إلی معدن العظمة و تصیر أرواحنا معلقة بعزّ قدسک» یعنی خداوندا مرا از وابستگی غیر خود رها کرده و تمام وجود مرا رحمت و مغفرت و بندگی خود قرار بده.

حجت الاسلام رزاقی یادآور شد: یکی دیگر از آداب ماه شعبان دادن صدقه است و صدقه در این ماه به حدی مهم است که در روایت ها بیان شده حتی اگر میزان صدقه به اندازه نصف یک هسته خرما باشد باز هم صدقه بدهید.