کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها ماه رجب و شعبان را دو ماه پالایش وجود مومن برای ورود به ماه رمضان توصیف کرد و گفت: در منابع ثقلین رجب و شعبان الگویی از سبک زندگی مومن تعریف‌شده است که مومن را برای ورود به میهمانی الهی و بهره‌مندی از ضیافت و نعمات الهی در ماه مبارک رمضان آماده می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت‌الاسلام مرتضوی امروز در محفل سخنرانی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد به تشریح برخی از معارف آثار ماه رجب و شعبان پرداخت و عنوان داشت: ماه شعبان تفسیر حقیقی«دعیتم فیه الی ضیافت الله.» است؛ ماه شعبان و مناجات شعبانیه زمینه آمادگی مومن برای ورد به ماه مبارک رمضان است.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها بابیان این‌که عظمت ماه رمضان را فقط می‌توان در ادبیات معیار اهل‌بیت(ع) جست‌وجو کرد، عنوان داشت: رسول گرامی اسلامی ماه رمضان را چنین توصیف فرموده است که«أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْكُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ. شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ وَ أَیَّامُهُ أَفْضَلُ الْأَیَّامِ وَ لَیَالِیهِ أَفْضَلُ اللَّیَالِی وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ؛ اى مردم همانا ماه خدا، همراه بابرکت و رحمت و آمرزش، به شما روى آورده است؛ ماهى که نزد خدا برترینِ ماه‌هاست و روزهایش برترینِ روزها، شب‌هایش برترینِ شب‌ها و ساعاتش برترینِ ساعات است.»

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با اشاره به لوازم ورود به یک میهمانی الهی ابراز داشت: در منابع ثقلین رجب و شعبان الگویی از سبک زندگی مومن تعریف‌شده است که مومن را برای ورود به میهمانی الهی و بهره‌مندی از ضیافت و نعمات الهی در ماه مبارک رمضان آماده می‌کند.

حجت‌الاسلام مرتضوی ماه رجب و شعبان را دو ماه پالایش وجود مومن برای ورود به ماه رمضان توصیف کرد و گفت: در ماه مبارک شعبان با ادبیات مناجات شعبانیه مومن مقدمه کسب توفیقات ماه مبارک رمضان را کسب می‌کند.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها بابیان این‌که تمام اعمال ارادی و غیرارادی مومن در ماه رمضان مشمول رحمت و پاداش الهی است، اظهار داشت: در صحیفه امام خمینی(ره) جلد هفدهم سه ماه رجب، شعبان و رمضان از منظر امام خمینی چنین توصیف‌شده است«این سه ماه رجب و شعبان و ماه مبارک رمضان، برکات بسیار نصیب انسان، انسان‌هایی که می‌توانند استفاده کنند از این برکات، شده است. البته مبدأ همه مبعث است و دنبال او تمام جهاتی که هست. در ماه رجب، مبعث بزرگ و ولادت مولا علی بن ابی‌طالب(ع) و بعض ائمه دیگر و در ماه شعبان ولادت حضرت سیدالشهدا(ع) و ولادت حضرت صاحب(عج) و در ماه مبارک، نزول قرآن بر قلب مبارک پیغمبر اکرم(ص) بوده است؛ و شرافت این سه ماه در زبان‌ها و در بیان‌ها و در عقل‌ها و در فکرها نمی‌گنجد؛ و از برکات این ماه‌ها ادعیه‌ای است که واردشده است در این ماه‌ها.»

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها شب و روز نیمه شعبان را زمان نزول رحمت الهی دانست و گفت: نیمه شعبان در ادبیات روایی جایگاه و عظمت خاصی دارد؛ بر این اساس بر مبنای تعالیم شرع مقدس اسلام شب نیمه شعبان شب احیاء و شب پربرکت است و تنها دلیل آن همزمانی این روز و شب با میلاد امام عصر(عج) است.

حجت‌الاسلام مرتضوی در پایان بابیان اینکه شب و روز نیمه شعبان از ناحیه انتصاب به امام عصر(عج) داری نعمت و عظمت عظیم است، عنوان داشت: یکی از اولین تمرین‌های ورود به ضیافت الهی خواندن حداقل ۵۰ آیه از قرآن کریم است چنانکه رسول اکرم(ص) فرمودند«جَلاءُ هذِهِ القُلوبِ ذِکرُ اللَّهِ وتِلاوَةُ القرآنِ. صيقل دهنده اين دل‌ها، ياد خدا و تلاوت قرآن است.»