چرا رأی دادن واجب است؟ مگر یک رأی چه تأثیری دارد؟ یک اسمی که من در یک برگه می‌نویسم و داخل صندوق میندازم و مهری که به شناسنامه‌ام می‌خورد واقعاً چه اهمیتی دارد؟ رأی من در میان چندین میلیون رأی اصلاً به چشم می‌آید؟!
پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام: تصور کنید از میان این پنجاه شست میلیون نفر واجد شرایط رأی این سؤال را فقط پنج میلیون نفر از خودشان بپرسند و به خود بگویند: تأثیری ندارد! و درنتیجه رأی ندهند! یا رأی سفید بیندازند، یا بدون تحقیق رأی بدهند…
در اکثر انتخابات‌ها خصوصاً اگر در آن رقابت‌ها نزدیک باشد همین تعداد انسان مردد، رأی تعیین‌کننده را دارند. اما این‌که بارأی این افراد چه چیزی تعیین می‌شود مهم است. فقط این نیست که بالاخره یک نفر رئیس‌جمهور می‌شود، این نامزد نشد آن نامزد. نه! خیلی فرق می‌کند… آن‌کسی که طرز فکرش موافق با نظام سرمایه‌داری است به ده‌ها میلیون نفر ایرانی که ازلحاظ مالی در زندگی مشکل دارند و به سختی گذران زندگی می‌کنند یک جور نگاه می‌کند و آن نامزدی که طرز فکرش موافق‌تر با عدالت اجتماعی است به آن ده‌ها میلیون نفر جور دیگری نگاه می‌کند! پس این رأی‌ها تأثیر مستقیم روی زندگی ده‌ها میلیون نفر دارد! آن نامزدی که در سیاست خارجه روی قدرت‌های پوشالی بزرگ دنیا تمرکز دارد و از ظرفیت عظیم کشورهای کوچک غافل است یک‌جور عمل می‌کند و آن که اعتقاد حقیقی به «إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ‏ جَميعا»(یونس ۶۵) دارد و در سیاستهای خارجی با دید باز تری تمام دنیا را با همه ظرفیتهای موجود می نگرد جور دیگری عمل خواهد کرد.
آن نامزدی که در فرهنگ و آموزش و سبک زندگی مردم، استانداردهای غربی را مدنظر قرار می‌دهد، دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی‌اش بسیار متفاوت است با کسی که دستورات اسلامی و فرهنگ غنی چند هزارساله ایرانی را پشتوانه اقدامات فرهنگی دولتش قرار می‌دهد. این دو نگاه در دولت روی طرز فکر یک نسل تأثیر دارد!
نگاه نامزدها به مقابله با فساد نیز متفاوت است! آن نامزدی که مبارزه با فساد را وظیفه قوه قضائیه می‌داند بسیار تفاوت دارد با آن نامزدی که مقابله با فساد را وظیفه رئیس‌جمهور می‌داند! نتیجه این دو نگاه چقدر در رانت‌خواری‌ها و فسادهای کوچک و بزرگ اقتصادی و غیر اقتصادی تأثیر خواهد داشت؟!
میدانید چرا در اسلام امربه‌معروف و نهی از منکر واجب است؟ یکی از اصلی ترین دلایلش این است! چون شما حق نداری مسلمان باشی و در مقابل حتی یک انحراف و خطای پیرامون خود بی‌تفاوت باشی. چنین اسلامی چطور در مقابل رأی ما ساکت باشد وقتی رأی ما این‌قدر اثر دارد؟. من و میلیون‌ها نفر دیگر مثل من در عرض چند ثانیه نامی را روی برگه می‌نویسیم و به صندوق می‌اندازیم اما دست‌کم برای چهار سال اداره یک مملکت را به یک طرز فکر می‌سپاریم. پس اگر اهل امربه‌معروف و نهی از منکر هستم باید تمام تعصب‌های جناحی و قومی قبیله‌ای و حتی انگیزه‌های شخصی را کنار بگذاریم و ملاکمان این باشد که با حضور این فرد فساد کمتر می‌شود یا بیشتر؟! این تمام هدف اسلام از وجوب امربه‌معروف و نهی از منکر است. این‌که فساد در جامعه اسلامی کمتر باشد.
در اینجا توجه به یک حدیث تکلیف را واضح‌تر و روشن‌تر می‌کند. رسول خدا فرمود: اگر مردم امربه‌معروف و نهی از منکر را ترک کنند بعضی از آن‌ها که نااهل باشند بر بعضی دیگر سلطه میابند و یاوری در زمین و در آسمان نخواهند داشت.(تهذیب الاحکام، ج۶، ص۱۸۱)
منصور مقدمی